CNV Vakmensen: Laatste kans voor kozijnenproducent Driessens Aluminium in Gemert

Eis: normale gang van zaken en fatsoenlijk sociaal plan rond bedrijfssluiting

CNV Vakmensen is niet te spreken over de gang van zaken rond de sluiting van de Gemertse locatie van kozijnenproducent Driessens Aluminium B.V. Volgens CNV-onderhandelaar Arthur Bot houdt de werkgever niet alleen onnodig de hand op de knip als het gaat om een fatsoenlijke schadeloosstelling, ook is de werkwijze van het bedrijf rond de totstandkoming van een sociaal plan allesbehalve professioneel. ‘We geven ze nog één kans, anders gaan we over op acties.’

Driessens heeft twee locaties; een in Panheel en een in Gemert. De laatstgenoemde staat op de nominatie om te sluiten. Voor het gesprek met CNV Vakmensen over een normaal sociaal plan voor de 52 medewerkers, trok de werkgever precies 1 uur uit. ‘Er was geen geld om meer te doen dan het wettelijk minimum en verder praten zou zinloos zijn, zo kregen we te horen’, zegt Arthur Bot. ‘We hoefden ook niet meer terug te komen.’

Wel geld in gesprek met pvt

Enkele dagen later bleek dat de kozijnenproducent ineens een voorstel voor een sociaal plan had gedaan met wat extra financiële ruimte richting de eigen personeelsvertegenwoordiging (pvt). Om dat te formaliseren moest CNV Vakmensen dan wel zijn handtekening eronder zetten. Ineens mocht de bond ook het bedrijfsgebouw weer in om te praten met de leden.
‘De gang van zaken is op zijn minst verwarrend’, zegt CNV-onderhandelaar Arthur Bot. ‘Eerst is er geen geld voor afspraken bovenop het wettelijk minimum, dan weer wel, maar wil de werkgever dat niet zoals het hoort met de vakbonden bespreken. Maar we moeten er wel mee akkoord gaan van ze.’ Wat de kroon spant volgens Bot is dat Driessens tegelijkertijd de werknemers bericht over het maken van individuele afspraken in plaats van een update over de gang van zaken met betrekking tot een sociaal plan voor iedereen.

Gang van zaken kan echt niet

Volgens de metalektro-cao moet er bij bedrijfssluiting een sociaal plan opgesteld worden in overleg met de vakbonden met daarin onder andere afspraken over om-, her- en bijscholing. Bot: ‘Ik heb het idee dat we zijn uitgenodigd voor de vorm, om ons te kunnen afvinken. Deze gang van zaken kan echt niet. De cao is er niet voor niets. Driessens moet gewoon doen wat de omstandigheden vragen en zijn werknemers op één zetten met marktconforme afspraken. Dat doe je door te overleggen met de vakbonden. Wij gaan niet akkoord met een bedrijfssluiting als werknemers op deze manier behandeld worden.’

Grote actiebereidheid

Inmiddels heeft CNV Vakmensen een drukbezochte ledenvergadering gehouden waaruit bleek dat de medewerkers unaniem voor actie zijn als de werkgever zijn houding niet verandert. Wat Bot betreft krijgt Driessens nog één kans. ‘We hebben ze een voor-ultimatum gesteld’, zegt hij. ‘We willen dat ze met ons een sociaal plan overeenkomen met een fatsoenlijke schadeloosstelling én aanvullend budget voor outplacement. Krijgen we hier voor vrijdag 12.00 geen positieve reactie op, dan zijn we uitgepraat en zal een ultimatum volgen inclusief de aankondiging van acties.’