CNV Vakmensen en FNV organiseren 'lang Koningsweekeinde'

Een lang Koningsweekeinde. Zo hád het kunnen heten als er geen Covid19-virus rondwaarde; en als het een feestje zou zijn geweest. Maar dat is het niet. Werknemers in de metalektro in de regio Nijkerk, Amersfoort, Baarn en Bunschoten/Spakenburg leggen maandag 26 april het werk neer en rijgen zo het weekeinde aan Koningsdag.

“Allesbehalve een feestje, maar bittere noodzaak. Want de werkgevers in de metalektro-sector hebben nog steeds geen goed cao-bod neergelegd”, zo stelt bestuurder Roel van Riezen van CNV Vakmensen.

Opnieuw richten de vakbonden op de Kronkels, bij uitgaanscentrum Twiszt in Bunschoten/Spakenburg een zogenoemde staakstraat in. Tussen 09.00 en 11.00 uur kunnen stakers daar met eigen vervoer terecht om hun vooraf ingevulde stakingsformulier in te leveren. Besmettingsvrij, het gebruikelijke samenscholen en luisteren naar vakbondsspeeches is dit keer - weer - niet aan de orde.

Zoveelste keer

“Want het is al de zoveelste keer dat we hier in Bunschoten/Spakenburg een staakstraat inrichten om zo werkgevers weer richting de cao-onderhandelingstafel te dwingen met een realistisch bod”, zo verduidelijkt stakingsleider Van Riezen.

Pijn

Grote speler in de metalektro, voestalpine Automotive Components in Bunschoten/Spakenburg wordt door de weigerachtige houding van werkgeverskoepel FME met regelmaat geraakt door de stakingen. Van Riezen: “Ik snap de pijn daar. Maar daarover moeten ze dan maar gaan klagen bij hun eigen vertegenwoordigers aan de cao-onderhandelingstafel. En ik kan ze wel alvast beloven dat het nóg meer zeer gaat doen naarmate het cao-akkoord uitblijft.”