CNV Vakmensen: Eerste stakingsdag Fokker Elmo op 14 februari

Liefde tussen medewerkers en moederbedrijf Fokker ver te zoeken

De eerste dag dat de medewerkers van Fokker Elmo in Hoogerheide in staking gaan is op dinsdag 14 februari. CNV Vakmensen-bestuurder Arthur Bot over deze 24-uursstaking: ‘De mensen zijn echt heel boos over de ongelijke behandeling door hun werkgever. De liefde is nu even ver te zoeken.’

Aanleiding voor de breuk is de sluiting van Fokker Elmo in Hoogerheide en van Fokker Landing Gear in Helmond. De werkzaamheden en medewerkers van beide vestigingen worden overgeheveld naar Papendrecht. Medewerkers in Helmond kunnen tot nu toe echter aanspraak maken op een veel hogere ‘blijf-vergoeding’ dan hun collega’s in Hoogerheide. Een ultimatum voor de werkgever om met een goede een oplossing te komen verliep afgelopen dinsdag.

Stakers schrijven zich tussen 8.00 en 9.30 in

Stakers schrijven zich deze Valentijnsdag in tussen 8.00 en 9.30 aan de poort, Aviolandalaan 333 in Hoogerheide. Vakbondsbestuurders zullen de stakers toespreken. Bot: ‘Het gaat hier over een verschil dat kan oplopen tot tientallen procenten. Daarmee creëer je ongelijkheid. Hier in Hoogerheide zijn ze daar helemaal klaar mee. Zij zitten immers in hetzelfde schuitje als de Helmonders.’

Iedereen dezelfde rechten

Het verschil in vergoeding komt voort uit de vrees van de werkgever voor een kennisleegloop, met name in Helmond. Daar vindt een hightech productieproces plaats waar veel specifieke kennis voor nodig is. Bot: ‘Onze boodschap is duidelijk. Wij willen dat iedereen dezelfde rechten heeft en er geen raar onderscheid meer is in de opvang van de consequenties van bedrijfssluiting.’