CNV Vakmensen draait de champagne-hulpvraag nu eens óm

‘Zeg, kan jij me misschien vertellen waar de champagne-die-in-de-aanbieding-is staat?’ Grote kans dat veel supermarktmedewerkers die hulpvraag weer krijgen van het winkelende (kerst)publiek. Voor CNV Vakmensen aanleiding om die hulpvraag nu eens óm te draaien. “Wij vragen het winkelpubliek om juist de winkelmedewerker te helpen, aan een goede cao. Gewoon een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden omdat het dik verdiend is”, aldus cao-onderhandelaar Jacqueline Twerda.

Om die hulp aan te zwengelen start CNV Vakmensen een digitale petitie die middels filmpjes op de tv-schermen in de verschillende supermarkten voorbij zullen komen. Dat het nergens om gaat, en tegelijkertijd juist ergens om, maken die filmpjes goed duidelijk: ‘We willen geen aandelen, maar een goed salaris’ is de leidraad.

Twerda: “We overvragen heus niet. Er is in het voorbije jaar heel veel omzet gedraaid in de supermarkten. Dus van krapte is niet echt sprake. En al dat geld is wel verdiend door juist die medewerkers die zich elke dag inspannen om het mooie product ook mooi uitgestald te krijgen. En de voordelige champagne in het schap met aanbiedingen, om maar eens wat te noemen.”

Bonus?

De bestuurder van CNV Vakmensen maakt duidelijk gespannen uit te kijken naar de beloofde eindejaarbonussen in de diverse concerns. Dit overigens na fors aandringen van CNV Vakmensen eerder dit jaar. “Maar die zijn niet voldoende. Er is zo langzamerhand een recht ontstaan op structureel betere beloning.”

De uitkomst van de petitie wil Twerda straks nadrukkelijk bij de werkgevers op de onderhandelingstafel leggen. “Het is al lang geen nieuws meer dat supermarkten in dit corona-jaar enorme omzetten hebben gemaakt. Dat mag. Maar dan moet het ook mogen dat daarvan een reëel deel doorstroomt naar de belangrijkste productiefactor: de medewerkers.”

Alleen en op afstand

Overigens is het niet de enige hulp die Twerda vraagt aan het winkelend publiek. “Als vakbond en vertegenwoordiger van al die winkelmedewerkers willen wij de mensen ook dingend verzoeken de aankopen verstandig te doen: “Kom alléén! Dráág dat mondkapje! Hóud afstand! En toon zo je dankbaarheid en respect aan deze mensen die elke dag uit alle macht voor je klaar staan. Dan zorgen wij aan de cao-tafel voor dat betere loon.”

Het afstand houden geldt vooralsnog ook in het cao-traject. Hoewel er een ernstig cao-conflict sluimert, en CNV Vakmensen ruim een maand geleden van de onderhandelingstafel wegliep, worden er verder nog geen acties voorbereid. Twerda: “In logisch gevolg op de lockdown organiseren wij nu geen acties en andere samenkomsten. Na de lockdown heerst een nieuw actie-regime.”

Link naar de petitie:
vul hier zelf de petitie in

Link naar het supermarktfilmpje:
filmpje bekijken

Link naar Je Achterban, het online overleg- en debatplatform van CNV Vakmensen:
praat en discussieer hier mee