CNV Vakmensen blijft beducht voor veiligheid kappers ondanks protocol

CNV Vakmensen steunt het kappersprotocol maar blijft wel beducht voor veiligheid van de kappers en kapsters. Een simpel kappersbezoek zit er voorlopig niet in. Maar met een brancheprotocol om het Covid-19 virus het hoofd te kunnen bieden moet kappersbezoek toch weer mogelijk worden.
CNV Vakmensen steunt van harte het protocol dat maandagavond tot stand is gebracht met FNV en kappersorganisatie ANKO. “Met één belangrijke kanttekening”, zo verduidelijkt bestuurder Willem Kruithof: “De inzet van kapper en kapster moet altijd vrijwillig zijn. Als die zich niet senang voelt houdt het gewoon op.”

Zo’n vijf weken na het begin van de Coronasluiting van het land begint de druk van de klanten toe te nemen om de haardracht weer op juiste lengte en in model te brengen. Kruithof: “Naast de economische noodzaak komt er dus steeds meer vraag om heropening van de salons. Maar het ministerie heeft daar terecht strikte normen voor gesteld. Zonder protocol is er niets mogelijk.”

'Covid-toeslag'

“De veiligheid van zowel klant als werknemer is nadrukkelijk in het geding. Daarom acht ik een ‘Covid-toeslag’ ook reëel”, vult Kruithof aan. “De klant dient iets extra’s te betalen voor de veiligheidsmiddelen die nu moeten worden ingeslagen om hem/haar te kunnen bedienen. De kappers kunnen dat zelf echt niet allemaal bekostigen.”

Bruikbaarheidstoets

Volgens hem moet de heropening een samenspel zijn van de richtlijnen van het RIVM en rijksoverheid en de wensen vanuit de branche zoals die nu in dit protocol zijn vervat. “Maar heel specifieke veiligheidsmaterialen die het RIVM verplicht zal stellen moeten dus de toets van bruikbaarheid in de praktijk nog wel doorstaan. Ook daardoor kan het dus voorkomen dat individuele medewerkers er niet mee uit de voeten kunnen.”

In het protocol is een hoofdrol weggelegd voor de 1,5m-regel. Minder bezette stoelen in de salon, gebruik van mondkapjes door kappers en klant of zelfs 'kuchschermen' tussen kapper en klant én afstand tussen de kappers onderling tijdens de pauzes moeten hervatting van de werkzaamheden weer mogelijk maken.