CNV Vakmensen blij met opheffen onzekerheid rondom Royal IHC

De voorgenomen overname van scheepsbouwer Royal IHC is vooral goed nieuws voor de circa 2.600 werknemers (in Nederland) van de onderneming. “Hun werkgelegenheid is daarmee zekerder geworden dan dat deze was. Er was erg veel wind tegen, zogezegd. Als de nieuwe eigenaar dat oplost, zonder al te drastische ingrepen, dan is dat een positieve wending”, stelt vakbondsbestuurder Piet Verburg van CNV Vakmensen.
De nieuwe eigenaar, een maritiem industrieel consortium, werd al geruime tijd aangekondigd binnen het bedrijf. Maar voordat de keuze kon worden bepaald verstreek er veel tijd. “Tijd die veel onzekerheid meebracht voor de werknemers. Die hadden in de voorbije vijf jaren al twee grote reorganisaties moeten doorstaan en afscheid moeten nemen van veel collega’s”, zo stelt Verburg.

De vakbondsbestuurder is vooralsnog blij dat er IHC-klanten zitten in het consortium dat nu de scepter gaat zwaaien bij de scheepsbouwer die in Krimpen a/d IJssel, Sliedrecht en Kinderdijk z’n belangrijkste hellingen en werven heeft. “Dit betekent dat er een eigenaar komt die verstand heeft van scheepsbouw en maritieme industrie. En niet een stel private equity-lieden die gaan voor het grote en snelle geld.”

Drijven

Piet Verburg onderstreept ook het belang van Royal IHC voor de gehele maritieme industrie in Nederland. “Op deze tak is heel veel werkgelegenheid gericht. Dat is veel meer dan rechtstreeks de mensen die bij IHC zelf werken. Onderaannemers en toeleveranciers drijven hier nadrukkelijk op, om maar eens een maritieme term te gebruiken.”

Geen gelopen race

CNV Vakmensen houdt de vinger wel strak aan de pols bij het bedrijf. “De komende periode zal duidelijk moeten worden welke plannen de nieuwe aandeelhouders hebben voor het bedrijf. Dan blijkt of dat met de onderneming in de huidige omvang geschiedt of dat er toch gekozen is voor afstoten van bedrijfsonderdelen of anders inrichten. Dus het wordt allerminst rustig voor de werknemers. Maar de onrust om het voorbestaan lijkt hiermee wel beteugeld. Dat zie ik als grote winst voor dit moment”, aldus Piet Verburg.