CNV Vakmensen accepteert loonslot KLM; voor nu

Een slot op de loonsverhogingen bij KLM slikt vakbond CNV Vakmensen; voor nu, en alleen onder strikte voorwaarden. “Zoals de zaken nu gaan is de beslissing van KLM niet onverwacht en zelfs enigszins eerlijk tegenover de belastingbetaler die via de overheid nu zoveel geld steekt in de vliegmaatschappij,” zo reageert bestuurder Michiel Wallaard van CNV Vakmensen op het zojuist bekend gemaakte besluit van KLM.
Maar Wallaard verbindt er direct strikte voorwaarden aan: “Deze pauze in de loonsverhoging kan ook echt alleen maar een pauze zijn. Het blijft geld dat als tegoed uitstaat voor alle medewerkers. En daarmee bedoel ik ook de mensen die in de komende periode KLM gaan of moeten verlaten. Alle financiële verrekeningen met hen zullen gaan langs de route waarbij de in 2019 afgesproken loonsverhoging als inclusief geldt.”

Oekaze

Los van het begrip heeft de CNV Vakmensen-bestuurder ook ontevredenheid over het botte optreden van de KLM-directie. “Dit is een oekaze die eenzijdig wordt opgelegd, zonder dat er een overeenstemming is bereikt met de vakbonden. Dat is tamelijk ongepast. Maar, zoals gezegd, in het licht van de huidige omstandigheden is mijn bond bereid daar iets losser mee om te gaan.”

Iedereen

De typering ‘alle’ geldt voor CNV Vakmensen ook nog voor iets anders, zo maakt Wallaard duidelijk: “Dit uitstel van loonsverhoging geldt voor álle KLM’ers. Vliegend, niet-vliegend, service-verlenend of anderszins, witte boord, blauwe boord. En ik wil het woord bonus de komende jaren volstrekt niet horen.”