CNV stopt met cao-overleg KLM Grondpersoneel

‘We zijn uitonderhandeld en gaan onze leden raadplegen over acties’

CNV Vakmensen zet voorlopig een punt achter de onderhandelingen over een nieuwe cao voor het KLM Grondpersoneel. ‘Na de laatste overlegronde vorige week hebben we vandaag met onze kaderleden de balans opgemaakt. De conclusie na 15 onderhandelingsrondes is unaniem: dit heeft geen zin meer, we zijn uitonderhandeld met KLM en gaan onze leden raadplegen over acties’, constateert onderhandelaar Souleiman Amallah van CNV Vakmensen.

Bij KLM werken ‘op de grond’ zo’n 15.000 werknemers. De cao voor het grondpersoneel is al per 1 maart verlopen en nog steeds is er geen zicht op een cao-resultaat, zegt Amallah. ‘Over verschillende belangrijke onderwerpen gaat het vast wel lukken om afspraken te maken, zoals een betere regeling voor geboorteverlof en ouderschapsverlof en een regeling om tot drie jaar voor de pensioenleeftijd te kunnen stoppen met werken. Maar het loopt vast op het loon. Daar komen we maar niet uit.’

Te weinig waardering

KLM biedt in totaal 7,5% loonsverhoging voor een tweejarige cao. ‘Dat is te weinig’, zegt Amallah. ‘Werknemers hebben hierdoor niet het gevoel dat ze de waardering krijgen die ze verdienen. We zien bij het grondpersoneel een hoge werkdruk, een hoog ziekteverzuim en veel onvrede. KLM zal echt met meer loon moeten komen, want dit gaan de werknemers niet accepteren.’

CNV peilt actiebereidheid