CNV schrikt van financiële staat BCC en vreest het ergste

‘Hoge kosten komen in ieder geval niet door de lonen’

CNV Vakmensen is geschrokken van de financiële staat waarin elektronicaketen BCC zich bevindt. Vandaag vroeg het bedrijf surseance van betaling aan, waarbij het concern zelf al aangaf door de vele gestegen kosten geen toekomst meer te zien. ‘Dat is echt een grote klap voor alle medewerkers’, zegt Leon van der Elsen van CNV Vakmensen. ‘We gaan er alles aan doen om ze te ondersteunen op zoek naar ander werk.’

Hoewel Van der Elsen al sinds de zomer wist dat BCC op zoek was naar bezuinigingen, had hij de aankondiging van vandaag niet verwacht. ‘Van de zomer moesten er al mensen van het hoofdkantoor vertrekken. Bovendien kondigde BCC aan het aantal winkelvierkantemeters op termijn te willen verkleinen. Maar dat ze er zo slecht voor stonden had ik niet verwacht. Ik begrijp dat vandaag de eerste winkels zelfs al hun deuren gesloten hielden en de klantenservice telefonisch onbereikbaar was. Dan vrees je toch het ergste.’

Hoge kosten, maar niet door de lonen

Als reden voor de surseance geeft BCC aan niet langer het hoofd te kunnen bieden aan de gestegen kosten. Van der Elsen begrijpt dat deels. ‘Natuurlijk zijn de huren en de energieprijzen omhoog gegaan. En zeker heeft corona een gat in de middelen geslagen. Maar je kan niet zeggen dat het door de hoge lonen komt. Want in tegenstelling tot veel andere branches, zat er voor deze mensen in de ETD-cao dit jaar weinig meer in dan de verhoging van het wettelijk minimumloon. Dan is het extra zuur als je straks zonder baan komt te zitten.’

CNV zal medewerkers ondersteunen

Uiteraard zal CNV Vakmensen er alles aan doen om de medewerkers die getroffen worden te ondersteunen. Van der Elsen: ‘Misschien vinden de bewindvoerders nog een partij voor een eventuele doorstart. Maar veel mensen zullen op zoek moeten naar een andere baan. Uiteraard ondersteunen we als CNV deze mensen met juridisch advies en loopbaanbegeleiding.’