CNV-leden touringcarbranche wijzen nieuw cao-eindbod af

Bonden bereiden manifestatie voor op 26 oktober

De leden van CNV Vakmensen hebben een nieuw cao-eindbod van de werkgevers afgewezen. Een nieuwe cao voor de 4.000 werknemers in de touringcarbranche lijkt daarmee nog ver weg. Samen met FNV treft de bond nu voorbereidingen voor een landelijke manifestatie op 26 oktober.

De cao is eind vorig jaar al verlopen. ‘De werknemers zitten inmiddels al bijna tien maanden zonder cao. Dus ook zonder loonsverhoging, en dat in een tijd van extreem hoge inflatie. Dat is echt zorgelijk’, zegt onderhandelaar Fadua Toufik van CNV Vakmensen.

Tweede eindbod niet genoeg

Volgens Toufik houden de werkgevers nog te veel de hand op de knip. ‘Het tweede eindbod was weliswaar beter, maar uiteindelijk toch niet genoeg. Als werknemers voor de tweede keer een eindbod afwijzen, dan zegt dat toch wel iets. Het is een duidelijke roep om hulp, om de sector te verbeteren en de mensen te behouden. De geboden loonsverhoging is gewoon te laag, zeker in relatie tot de hoge werkdruk. En werkgevers zijn nog steeds niet bereid om een reiskostenvergoeding te betalen, terwijl dat toch de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn.’

Manifestatie op 26 oktober

CNV Vakmensen bereidt nu samen met FNV Tour een manifestatie voor op 26 oktober. Het CNV eist daarbij van de werkgevers:

  • Een salarisverhoging die de inflatie corrigeert.
  • Concrete verbeteringen als het gaat om de balans tussen werk en privé. De bond wil onder meer tijdige planningen, waarbij werknemers recht hebben op loondoorbetaling als de werkgever binnen 4 dagen een oproep afzegt. Ook moet er meer aandacht zijn voor fatsoenlijke rusttijden, waarbij werkgevers beter rekening moeten houden met reistijden en overgangen van late naar vroege diensten. Kortom, eigenlijk gewoon de wet naleven.
  • Goed werkgeverschap laten zien, bijvoorbeeld als het gaat om het vergoeden – ook in tijd – van de benodigde cursussen. En het betalen van de kosten voor het vernieuwen van rijbewijs of paspoort. Ook de eerste wachtdag bij ziekte (waarover werknemers bij ziekte geen loon krijgen doorbetaald) moet vervallen.
  • Een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. In de huidige cao is daar nog niets voor geregeld, waardoor chauffeurs nu zelf opdraaien voor de reiskosten naar de bussenstalling en weer terug.