CNV-leden stemmen in met nieuwe cao voor supermarkten

Voor supers ongekende loonsverhoging van 10% nu definitief

De leden van CNV Vakmensen hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor supermarktmedewerkers. Dat betekent dat alle medewerkers vanaf september definitief 10% loonsverhoging tegemoet kunnen zien. ‘Voor supermarktbegrippen is dit een ongekende loonstijging’, zegt Jacqueline Twerda van CNV Vakmensen. ‘De mensen die er werken hebben het dubbel en dwars verdiend. Daarom ben ik er heel mee.’

‘Het mooie is ook dat we voor deze uitkomst geen staking nodig hebben gehad’, vervolgt Twerda. ‘Dat betekent dat de werkgevers goed gekeken hebben naar wat er bijvoorbeeld bij de distributiecentra van Albert Heijn is gebeurd. Het is heel goed dat men nu doorheeft dat de mensen die in de detailhandel werken ook recht hebben op een fatsoenlijk salaris.’

Geen verslechteringen

Opvallend is verder dat er geen verslechteringen tegenover staan. ‘Het zou inderdaad gek zijn als medewerkers hun loonsverhoging op een andere manier zouden moeten terugbetalen’, zegt de CNV-onderhandelaar. Ze constateert bijvoorbeeld dat de huidige toeslagen blijven bestaan en dat de RVU-regeling met een jaar wordt verlengd.

Werkdruk en ouderen komende periode op de agenda

Enkele kritische geluiden waren er desondanks toch ook. Zo vonden leden het jammer dat er in de cao geen afspraken zijn gemaakt over het aanpakken van de werkdruk. Ook het ontbreken van extra maatregelen om oudere werknemers te ontzien, vond een aantal leden jammer. ‘Dat zijn zeker belangrijke punten die we niet laten liggen’, zegt Twerda. ‘We hebben met de werkgevers afgesproken daarover komende cao-periode uitgebreid te overleggen.’

Nu begint het echte werk

Twerda is zich bewust dat het echte werk nu pas begint. ‘We hebben een aantal protocolafspraken gemaakt die we nu gaan uitwerken’, zegt ze. ‘Zo worden alle bestaande functies komend jaar opnieuw beschreven en gewogen, zodat ze aansluiten bij de dagelijkse werkelijkheid die is ontstaan door bijvoorbeeld de opkomst van thuisbezorging.’