CNV heeft grote zorgen om personeel Big Bazar en wil duidelijkheid

‘Alleen zeker dat medewerkers er niet zonder kleerscheuren afkomen’

CNV Vakmensen maakt zich grote zorgen over de positie van de medewerkers van Big Bazar. ‘Ze worden al maanden heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees’, zegt Erik Maas van CNV Vakmensen. ‘En nu lijkt die onzekerheid weer met 4 weken te worden verlengd. Dat kan zo niet langer. Wij willen dat Big Bazar duidelijkheid biedt.’

Dinsdag 19 september werd bekend dat voor de derde keer een faillissementsaanvraag op pauze is gezet. Daarmee wordt de onzekerheid over de nabije (salaris) en verdere toekomst (baan) van medewerkers alleen maar groter. ‘Het enige dat wel zeker is, is dat het personeel hier niet zonder kleerscheuren van afkomt’, zegt Maas. ‘Al sinds hun werkgever in financiële problemen verkeert, doen ze er alles aan om een faillissement te voorkomen. Maar tot nu toe lijkt die liefde maar van één kant te komen. Ze worden slecht geïnformeerd en zijn onzeker of hun salaris nog gestort wordt. Zelfs in een paginagrote excuus-advertentie richtte Big Bazar zich alleen tot schuldeisers en niet tot zijn eigen mensen.’

Personeel is speelbal geworden

Als het aan Maas ligt verschaft Big Bazar de medewerkers zo snel mogelijk duidelijkheid over hun positie. ‘Ze zijn inmiddels een speelbal geworden in het hele proces over wel of geen faillissement’, zegt hij. ‘Vorige maand kwam de salarisuitbetaling met veel pijn en moeite tot stand. Deze maand is het maar weer afwachten. Ondertussen wordt wel van ze verwacht dat ze gewoon komen opdagen en klanten vriendelijk te woord staan.’

CNV Vakmensen helpt medewerkers

Afgelopen periode bezocht CNV Vakmensen al meerdere filialen om medewerkers te informeren over wat ze mogelijk te wachten staat. Maas: ‘De onrust is groot. Als het tot een faillissement komt, zullen velen op zoek moeten naar een andere baan. Gelukkig kunnen we deze mensen gratis helpen met loopbaanbegeleiding via YouFit Retail. Daar hoeven ze niet mee te wachten tot Big Bazar failliet is. We roepen medewerkers op zich nu al bij het CNV te melden. Ook als ze geen lid zijn.’