CNV en FNV roepen op tot grootschalige staking metalektro

Vakbonden CNV Vakmensen en FNV Metaal roepen alle leden en niet-leden in de metalektro op het werk voor 48 uur neer te leggen. Vanaf donderdag 1 juli wordt in het hele land gestaakt voor een betere cao.

Sinds januari worden er in de sector door het hele land estafettestakingen gehouden. Aanstaande donderdag, vrijdag en volgende week maandag wordt voor het eerst in alle regio’s tegelijk gestaakt.

Schreeuwende behoefte

Arthur Bot, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘Het wordt onderhand hoog tijd dat de FME het achterhaalde gevecht over de nieuwe cao opgeeft. Door hun starre opstelling loopt de FME het gevaar de eigen branche onaantrekkelijk te maken voor werknemers. Lijkt me onwenselijk gezien de schreeuwende behoefte aan vakkundig personeel.’

Zijn evenknie bij de FNV, Jacqie van Stigt stelt: ‘Blijkbaar is staken de enige manier om een eerlijke en moderne cao voor elkaar te krijgen. Al meer dan een half jaar krijgen medewerkers nul op rekest als ze vragen om een eerlijk loon, een betere werk-privébalans en afspraken over eerder stoppen met werken.’

Corona-crisis

Belangrijkste struikelblok is nog altijd de loonsverhoging. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar, een stuk minder dan de inflatie. ‘Werkgevers blijven zich verschuilen achter de corona-crisis en zeggen geen geld voor een betere loonsverhoging te hebben. Dat is echt onzin, het gaat bij de meeste bedrijven hartstikke goed. En bij die paar waar het minder gaat, zijn we bereid aparte afspraken te maken’, zegt Bot.

Ouderwets

Ook over een betere werk-privébalans en eerder stoppen met werken is geen overeenstemming tussen bonden en werkgevers. Daarnaast willen de bonden meer zekerheid voor flexwerkers en dat de lagere salarisschaal voor jongeren verdwijnt. FNV-bestuurder Van Stigt is het eens met Arthur Bot: ‘De werkgevers komen alleen maar met verslechteringen. De sector profileert zich als moderne, hightech-sector, maar qua werkgeverschap zijn ze hopeloos ouderwets.’

De metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen ruim 160.000 mensen die werken bij ongeveer 1.300 bedrijven als IHC, Damen, ThyssenKrupp, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.