CNV: ‘Eindbod nieuwe slagers-cao volstrekt onvoldoende’

CNV Vakmensen is bij monde van onderhandelaar Jeroen Warnaar niet te spreken over het eindbod voor een nieuwe Cao Slagersbedrijf dat KNS, werkgeversvereniging in de slagersbranche, op tafel heeft gelegd. ‘Ik heb het gevoel dat de werkgevers hun medewerkers niet serieus nemen’, zegt hij. ‘Dit eindbod is kaal en heeft slechts een beperkte loonsverhoging in economisch goede tijden. Om dat te compenseren bieden werkgevers eenmalig 100 euro bruto aan. Een fooi!’
De onderhandelingen over een nieuwe cao lopen al vanaf november vorig jaar en zijn volgens Warnaar eigenlijk nooit op gang gekomen door de starre houding van de werkgevers. ‘Wat wij graag willen is een robuuste loonsverhoging, goede afspraken rond pensioen en een duidelijke beschrijving van afspraken rond overwerk. Wij hebben het gevoel dat KNS de werknemers daarin nooit serieus heeft genomen. Verder dan de toezegging om in werkgroepen de mogelijkheden te bekijken zijn ze niet gekomen. En hun definitieve loonbod van 2,5 procent is te mager. Het gaat economisch goed, het is niet meer dan logisch dat werknemers daarvan mogen meeprofiteren. Als het nu niet kan, dan kan dat nooit.’

Druk van werknemers

CNV Vakmensen begrijpt niet dat de slagersbranche in een tijd van toenemende krapte op de arbeidsmarkt de cao onaantrekkelijk wil laten worden. ‘Schraalhans lijkt hier echt keukenmeester te zijn’, zegt Warnaar. ‘We zullen over dit werkgeversvoorstel met onze leden in gesprek gaan, maar ik verwacht niet dat ze het zullen accepteren. Het is dan ook zeer de vraag of er zonder druk van de werknemers in de branche wel een cao gaat komen.’

Onder de Cao Slagersbedrijf vallen een kleine 15.000 medewerkers die werkzaam zijn in slagerijen, op de slagersafdeling van supermarkten en in de productie van vleesbereidingen. De vorige cao liep af op 31 december 2019.