CNV doet niet mee aan staking streekvervoer

Hoe zit dat precies, waarom niet?

Vanaf 6 september heeft de FNV regionale stakingen aangekondigd in het streekvervoer. Op 16 september is er zelfs een landelijke staking gepland. Toch zal het streekvervoer op die actiedagen niet helemaal stil liggen. Veel buschauffeurs doen namelijk niet mee met de staking en zullen die dagen gewoon rijden. Hoe zit dat precies?

De reden is eigenlijk heel simpel: er is al sinds 1 juni formeel een cao Openbaar vervoer. De leden van CNV Vakmensen hebben in maart met een tweederde meerderheid ingestemd met het eindbod van de werkgevers. Het CNV heeft deze cao ondertekend. Dat betekent:

• oudere werknemers kunnen nu gebruikmaken van een regeling om tot 2 jaar eerder te kunnen stoppen met werken
  • alle werknemers hebben de afgesproken loonsverhoging ontvangen: een eenmalige uitkering van in totaal 1.200 euro en een loonsverhoging van 2,8% per 1 juli van dit jaar.

Stakingen leveren nu niks op

Die huidige cao loopt tot eind van dit jaar. Het CNV vindt het dus weinig zinvol om nu stakingen te organiseren. Sterker nog: we kúnnen dit zelfs niet doen, want onze handtekening staat onder de cao. De stakingen gaan op dit moment dus helemaal niks opleveren, behalve onrust in de bedrijven en ongemak voor de reizigers. Veel werknemers in het streekvervoer (niet alleen CNV-leden) zijn zich daarvan bewust en zullen daarom niet meedoen met de staking van het FNV. Veel bussen zullen dus gewoon rijden.

CNV Vakmensen wil energie richten op cao voor 2023

CNV Vakmensen betreurt de verwarring die hierdoor ontstaat, ook voor de reizigers. Wij richten alle energie liever op de onderhandelingen voor een nieuwe cao vanaf 1 januari 2023. Dat is al over minder dan 4 maanden. Het zal duidelijk zijn dat er een stevige loonsverhoging moet komen. Daarnaast staan betere arbeidsomstandigheden, een lagere werkdruk en meer waardering hoog op de CNV-agenda. Want als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is dat de marktwerking in het openbaar vervoer veel te ver is doorgeschoten. OV-bedrijven hebben werknemers tot sluitpost op de begroting gemaakt en daar betalen ze nu de prijs voor, met grote personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim. Als ze dat ook inzien, kunnen we afspraken gaan maken over hoe het echt beter kan.

Enquête onder leden

CNV Vakmensen houdt momenteel een enquête, waarin de werknemers kunnen aangeven wat ze belangrijk vinden. De uitkomsten van die enquête vormen voor de bond een belangrijke basis voor de onderhandelingen over een nieuwe cao. Wat ons betreft starten die onderhandelingen zo snel mogelijk!

Lees meer over de cao Openbaar vervoer >