Care Dienstengroep gaat schoonmakers alsnog compenseren

Schoonmakers van Care Dienstengroep uit Nijverdal krijgen alsnog een compensatie voor niet betaalde feestdagen. ‘We hebben er intensieve gesprekken over gevoerd, met uiteindelijk een goede uitkomst’, zegt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. ‘Care Dienstengroep wil de kwestie nu gelukkig oplossen. Voor de schoonmakers betekent dit een nabetaling van enkele honderden euro’s en extra inkomen voor de toekomst.’
Bij de bond meldden zich eerder dit jaar meerdere schoonmakers van wie het salaris niet klopte. ‘We kregen sterk de indruk dat er iets structureel niet goed ging in de administratie van het bedrijf’, zegt Kampherbeek. ‘De schoonmakers misten bijvoorbeeld de eindejaarsuitkering en de uitbetaling van feestdagen.’

Scholen

Het ging onder meer mis bij schoonmakers op scholen van Florion (omgeving Zwolle, 22 scholen), Salto (omgeving Eindhoven, 22 scholen) en Ieder Kind Telt (omgeving Nijverdal, 11 scholen). De scholengemeenschappen, die Care Dienstengroep voor het schoonmaakwerk hebben ingehuurd, hebben aangegeven te verwachten dat het bedrijf zich aan de schoonmaak-cao houdt.

Eindejaarsuitkering

De kwestie rond de eindejaarsuitkering werd vervolgens snel opgelost. Care Dienstengroep erkende dat er per abuis een aantal fouten waren gemaakt en heeft dit inmiddels rechtgezet.

Uitbetaling feestdagen

Ingewikkelder lag het rond de uitbetaling van feestdagen. CNV Vakmensen en Care Dienstengroep verschilden van mening over de manier waarop de cao moet worden uitgelegd. Kampherbeek: ‘Voor schoonmakers die op scholen werken, zijn in de cao afspraken gemaakt over de feestdagen. Omdat de scholen dan doorgaans dicht zijn, krijgen de schoonmakers die dagen betaald als bijzonder verlof. Voor ons was dat heel helder, maar Care Dienstengroep interpreteerde de cao op dat vlak net wat anders.’
In 2020 ging het bijvoorbeeld om 7 feestdagen die de schoonmakers op deze manier misten, omgerekend zo’n 3% van het loon (Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Eerste Kerstdag).

Care Dienstengroep gaat overstag

Na intensieve gesprekken heeft Care Dienstengroep te kennen gegeven het belang van de schoonmakers voorop te stellen. Het schoonmaakbedrijf wil graag een streep zetten onder de ontstane discussie en heeft aangegeven om de gemiste feestdagen over 2020 en 2021 alsnog uit te betalen. Ook in de toekomst zal Care Dienstengroep de feestdagen doorbetalen. ‘We zijn tevreden met deze uitkomst’, zegt Kampherbeek. ‘We vinden dat schoonmakers in gelijke situaties ook gelijk behandeld moeten worden. Ze hebben recht op die vergoeding, het is goed dat ze die nu ook krijgen.’

Nabetaling

Dank zij de goede gesprekken tussen CNV Vakmensen en Care Dienstengroep krijgen de schoonmakers nu hun gemiste eindejaarsuitkering en feestdagen. Voor een van de betrokken CNV-leden gaat het in totaal om zo’n 700 euro.

Regelmatig contact

CNV Vakmensen en Care Dienstengroep hebben verder de intentie uitgesproken om regelmatig contact te houden, om kwesties als deze in de toekomst te voorkomen.