Cao-resultaat voor werknemers UWV

Na maanden van onduidelijkheid hebben de ruim 19.000 werknemers van UWV eindelijk zicht op een nieuwe cao. De vakbonden hebben hierover een onderhandelingsresultaat bereikt met UWV. “De werknemers hebben zelf goed van zich laten horen, tijdens twee intensieve sessies met de Raad van Bestuur. Dat heeft goed uitgepakt”, constateert onderhandelaar Roel van Riezen van CNV Vakmensen.
De cao was al per 1 januari 2021 verlopen. De nieuwe cao geldt voor een jaar, van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022.

Lonen omhoog

De lonen gaan per 1 januari 2021 met 1,7% omhoog, met een minimum van 60 euro per maand. “Dat is vooral gunstig voor jongeren en de laagste loongroepen”, zegt Van Riezen. “Procentueel pakt de loonsverhoging voor hen dan gunstiger uit. Afhankelijk van de schaal betekent het voor hen een plus van 2,5%. Als we kijken naar de modale inkomens is de loonsverhoging zo’n 2%.”

Daarnaast krijgen de werknemers een eenmalige uitkering van 100 euro (in juni of juli).

Maximale thuiswerkvergoeding

Veel UWV-werknemers werken vanwege de coronacrisis vanuit huis. Van Riezen: “Het ziet ernaar uit dat er ook in de toekomst vaak vanuit huis gewerkt gaat worden. Daar hoort dan een goede thuiswerkvergoeding bij. We hebben nu de maximale vergoeding afgesproken die het Nibud heeft berekend, van 43,30 euro per maand. UWV keert dit netto uit.”

Minder flex, meer vast

Veel discussie is er geweest over het grote aantal flexkrachten bij het UWV. “Van de 19.700 werknemers hebben er maar liefst 5.100 een flexcontract, dat is een op de vier! UWV heeft erkend dat die verhouding niet goed is. We gaan nu samen met UWV een plan maken hoe veel meer collega’s een vaste baan kunnen gaan krijgen.”

Ledenraadpleging

CNV Vakmensen legt het cao-onderhandelingsresultaat komende weken neutraal voor aan de leden.