Cao-resultaat voor tuinzaadsector, mét loonsverhoging

De ruim 5.000 werknemers in de tuinzaadsector krijgen - als zij ermee instemmen – dit jaar vanwege de coronacrisis een ‘overbruggings-cao’. “De overbruggings-cao geeft werknemers in ieder geval de zekerheid dat dit jaar de lonen omhoog gaan. We zijn tevreden dat we in deze crisistijd hierover met de werkgevers afspraken konden maken”, zegt onderhandelaar Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen.
Vanwege de coronacrisis staan veel cao-onderhandelingen momenteel op een laag pitje of liggen ze zelfs helemaal stil, zegt Warnaar. “De coronacrisis zorgt voor veel onzekerheid, ook rond cao-onderhandelingen. Alles staat nu in het teken van de crisis, veel andere onderwerpen zijn even wat minder belangrijk. Dit is ook niet het moment om rollebollend over straat te gaan. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om werknemers perspectief te bieden, als het gaat om hun koopkracht.”

Warnaar wijst er daarbij op dat werknemers in de tuinzaadsector vanwege de coronamaatregelen erg hard werken – en vaak ook op een andere manier, in ploegen of vanuit huis – om het bedrijf in de lucht te houden. “Worden ze daar ook voor beloond, kunnen ze dit jaar rekenen op een loonsverhoging en hoeveel dan? Daarover hebben we nu in deze overbruggings-cao afspraken gemaakt. Ik verwacht dat dit soort cao’s komende tijd vaker afgesloten gaan worden.”

Loonsverhoging

De eenjarige cao (van 1 januari 2020 tot 1 januari 2021) geldt voor werknemers bij tuinzaadbedrijven die actief zijn in sierteeltzaad en groentezaad. Afgesproken is dat zij een loonsverhoging krijgen van 2,25%.

Daarbij is een aparte afspraak gemaakt voor de sierteeltzaadbedrijven (het gaat hier om bedrijven die in 2019 meer dan 40% van hun omzet haalden uit sierteeltactiviteiten). Omdat deze bedrijven waarschijnlijk harder worden geraakt door de coronacrisis, valt de loonsverhoging van 2,25% voor deze werknemers wat later in het jaar (per 1 december 2020). Als eind van dit jaar blijkt dat het bedrijf minimaal 95% van de omzet van 2019 heeft behaald, krijgen de werknemers in het eerste kwartaal van 2021 nog een compensatie. Dat gebeurt dan in de vorm van een eenmalige uitkering van 2,25% over de ‘gemiste’ maanden (mei t/m november). De groenteteeltbedrijven (70% tot 75% van de sector) moeten de loonsverhoging per 1 mei 2020 doorvoeren.

Leden beslissen

CNV Vakmensen legt het cao-resultaat komende weken neutraal voor aan de leden. De leden beslissen of ze deze cao willen of onderhandelingen in het najaar willen afwachten.