Cao-akkoord bij Imperial Tobacco maakt einde aan staking

Lonen gaan met 11 of 12% omhoog, afhankelijk van de functieschaal

De staking bij tabaksfabriek Imperial Tobacco in Joure is definitief voorbij. De leden van de vakbonden (CNV Vakmensen en FNV) hebben zojuist ingestemd met een cao-resultaat dat gisteravond laat werd bereikt. In de nieuwe cao gaan de lonen met in totaal 11 of 12% omhoog, afhankelijk van de schaal waarin de werknemers zitten.

Bij Imperial Tobacco is in totaal 6 dagen gestaakt, uit onvrede over het cao-bod van de werkgever. ‘De werknemers hebben daarmee een duidelijk signaal gegeven dat het cao-eindbod van Imperial Tobacco echt onvoldoende was’, zegt onderhandelaar Anthony Williams van CNV Vakmensen. ‘Ze kunnen trots zijn op het resultaat dat we met de acties hebben bereikt. De lonen gaan in de looptijd van deze cao 11 of 12% omhoog. Voor onze leden is daarmee een belangrijke stap gezet richting koopkrachtreparatie.’

FNV-bestuurder Edwin Martirosian: ‘Voor de medewerkers van Imperial Tobacco was de staking geen doel op zich; ons doel was om een goede cao af te dwingen. Dat is nu gelukt.’

Lagere functieschalen krijgen 1% meer

Het gaat om een cao van anderhalf jaar, van 1 april 2023 tot 1 oktober 2024. Opvallend is de afspraak dat de laagste functieschalen (schaal 1 tot en met 7) een hogere loonsverhoging krijgen, van in totaal 12%:

• 8% per 1 april 2023
  • 4% per 1 januari 2024

Werknemers in schaal 8 of hoger krijgen 7% per 1 april 2023 en 4% per 1 januari 2024 (dus in totaal 11%).

Bij Imperial Tobacco in Joure werken zo’n 270 mensen.