Blij dat Hema nieuwe uitgang heeft gevonden

“Doorgaan op de huidige voet was geen optie voor Hema. Er werd teveel opgeslokt door schulden én de coronacrisis. Er schoot niks over om echt goed een nieuwe weg in te slaan. Met deze overname lijkt Hema een nieuwe uitgang gevonden. Voor de werknemers geeft dat weer licht in de tunnel en hopelijk ook aan het eind ervan.”
Bestuurder Martijn den Heijer van CNV Vakmensen is vooralsnog positief gestemd door de berichten over het nieuwe eigenaarschap bij warenhuis Hema.

Vernieuwingsdrang

Volgens Den Heijer moet de overgang in eigendom leiden tot een gezondere financiële structuur. “De schuldenlast zat in feite alle vernieuwingsdrang in de weg. Toen daar ook nog de coronacrisis overheen kwam, werd de spoeling wel heel dun.”

Volgens hem is het goed nieuws dat de nieuwe eigenaren hun vertrouwen hebben uitgesproken in de bedrijfsstrategie en zich daaraan hebben gecommitteerd. “Dit houdt in dat de onderneming zich kan richten op (her)winnen van marktaandeel. Dat is een gunstig uitgangspunt voor de werkgelegenheid bij Hema, al is uiteraard nog niet bekend welke gevolgen de uitbreiding van de online-activiteiten daarop heeft.”

Solide toekomst

Den Heijer is op regelmatige basis in gesprek met Hema en wil op korte termijn nog wat meer inzoomen op de toekomstplannen van het bedrijf en wat dit voor medewerkers kan betekenen. “De medewerkers zijn in meerderheid gemotiveerd om zich in te zetten voor de onderneming. Vandaag is hopelijk een eerste stap gezet naar een solide toekomst.”