Beveiligers op Schiphol zijn bang voor hun eigen veiligheid

Beveiligers op Schiphol maken zich grote zorgen over hun eigen veiligheid. Op aandringen van CNV Vakmensen komen er extra veiligheidsmaatregelen. “Beveiligers zijn echt bang. We willen dat Schiphol en de beveiligingsbedrijven er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze op een veilige manier hun werk kunnen doen. We zijn hierover voortdurend in gesprek”, zegt Erik Maas, onderhandelaar bij CNV Vakmensen op Schiphol.
Volgens Maas is de afstandsregel van 1,5 meter in de praktijk onuitvoerbaar voor de luchthavenbeveiligers. “Iemand fouilleren op 1,5 meter afstand is best lastig, dat gaat dus gewoon niet. De beveiligers komen dichtbij passagiers, zonder te weten of ze het coronavirus onder de leden hebben. Het is een soort Russisch roulette.”

Minder vaak fouilleren

CNV Vakmensen heeft de zorgen van de beveiligers overgebracht aan Schiphol en de beveiligingsbedrijven. “Er zijn inmiddels gelukkig een aantal maatregelen genomen, die voor meer persoonlijke ruimte zorgen”, zegt Maas. “De beveiligers werken minder dicht op elkaar, er komt bij de bagagecontrole meer afstand tussen de afzonderlijke rijen en er worden overal strepen op de grond geplaatst.”

Het aantal fysieke contactmomenten met passagiers moet tot een minimum worden beperkt, vindt Maas. “We willen dat beveiligers zo min mogelijk fouilleren, alleen in uiterste noodzaak en dan ook zeer behoedzaam.”

Bagagebakken

Een ander punt van zorg zijn de bagagebakken, waar passagiers hun persoonlijke spullen in leggen. “Iedereen gooit daar van alles in, die bakken zijn heel smerig en een bron van besmetting”, zegt Maas. “Die bakken werden niet vaak genoeg en niet grondig genoeg schoongemaakt, we hebben dat al vaker aangegeven. Schiphol heeft nu toegezegd dat de schoonmaak wordt geïntensiveerd en ook vaker ter plekke worden gereinigd.”

Brandhaard

Beveiligers die zelf in een risicogroep zitten, hoeven niet te komen werken, heeft Schiphol verzekerd. “Dat is een goede maatregel”, vindt Maas. “Tegelijkertijd verdienen de beveiligers - en anderen die op Schiphol aan het werk zijn - optimale aandacht en bescherming. We maken ons daar nog steeds zorgen over. Schiphol kan een nieuwe brandhaard worden. Het personeel woont in de wijde omtrek van Schiphol en bij een uitbraak van het coronavirus zijn de gevolgen niet te overzien.”