Alsnog cao-resultaat voor werknemers tuinzaadsector

Verzet van werknemers leidt tot beter loonbod

Nieuwe onderhandelingen over de cao Tuinzaden hebben alsnog geleid tot een cao-resultaat. In een tweejarige cao gaan de lonen in totaal omhoog met 8,5%.

In de tuinzaadsector werken ongeveer 6.400 mensen. Na het vastlopen van de onderhandelingen eerder dit jaar lagen de onderhandelingen lange tijd stil, zegt CNV-onderhandelaar Jeroen Warnaar. 'Het eerdere eindbod is door de vakbondsleden massaal afgewezen. We hebben daarna veel bedrijven bezocht en met werknemers gesproken. Onze boodschap aan de werkgevers was duidelijk: er moet een beter bod op tafel komen. Bij de bedrijven zit genoeg geld, de sector draait uitstekend, met een jaarlijkse omzetgroei tussen de 5% en 7%. Dat zien de werknemers natuurlijk ook, die willen daar wat van terugzien in hun loonsverhoging.'

Beter cao-resultaat, met hoger loonbod

Nieuwe gesprekken met werkgeversorganisatie Plantum hebben nu alsnog geleid tot een beter cao-resultaat. In een tweejarige cao (van 1 januari 2024 tot 1 januari 2026) gaan de lonen omhoog met in totaal 8,5%. Als volgt:

• +5% per 1 januari 2024 (dus met terugwerkende kracht, voor de werknemers die deze loonsverhoging niet al van hun eigen werkgever hebben gekregen)
  • +0,5% per 1 juli 2024
  • +3% per 1 januari 2025

Voor BBL-studenten (die een werk- en leertraject volgen) wordt de beloning opgenomen in de cao. Schooldagen worden doorbetaald.

Ledenraadpleging

CNV legt het cao-resultaat komende weken voor aan de leden.

Over de tuinzaadsector

De cao Tuinzaadbedrijven geldt voor ongeveer 6.400 mensen, bij bedrijven als Rijk Zwaan, Bejo Zaden, Enza Zaden, Syngenta, Bayer en BASF/Nunhems. Deze bedrijven leveren over de hele wereld zaden voor voedingsgewassen. In de sector gaan miljarden om.