Akkoord over sociaal plan Albron

“Een forse ingreep in het personeelsbestand, maar nu wel omkleed met een behoorlijk sociaal plan.” Zo omschrijft bestuurder Peter de Jong van CNV Vakmensen het resultaat van de onderhandelingen met de grote cateraar Albron over een voorgenomen reorganisatie. Bij Albron vervallen circa 100 arbeidsplaatsen. Eerder kromp de top van het bedrijf al met 20 procent. Het sociaal plan is geldig tot en met december volgend jaar.
Contractcateraar Albron wordt getroffen door de crisis die is ontstaan door de virusuitbraak in de wereld. Ondernemingen, vakantieparken, festiviteiten, allemaal vielen ze stil of bijna stil. En daarmee ook het werk voor de Albron-medewerkers die de bezoeker van bedrijfskantine of vakantiepark van natje en droogje voorzien.

Behoud van banen

Bestuurder Peter de Jong: “Dat Albron moest ingrijpen was onvermijdelijk. De inzet van CNV Vakmensen richtte zich op behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid en op reële compensatie. Dus een maximale inzet op het begeleiden van werknemers naar ander werk, liefst binnen de onderneming.”

Kansen en obstakels

Omdat Albron zo’n 1.000 locaties bedient biedt dat volgens De Jong zowel kansen als tegenvallers. “Met die kansen doel ik dan bijvoorbeeld op groeiende vraag vanuit de catering binnen de zorgsector. De tegenvaller daarentegen is dat die vraag niet altijd spoort met het nu ontstane ‘aanbod’ van werknemers. De vraag ligt geografisch immers niet altijd naast de deur. Er zit een grens aan de nieuwe reistijd, anders dupeer je de werknemer. Daarover hebben we nu in dit sociaal plan goede afspraken kunnen maken.”

Vergoeding

Is er geen passende baan voorhanden dan maken boventallige werknemers aanspraak op een transitievergoeding, gebaseerd op hun dienstverband bij Albron. Er geldt een vergoedingsregeling als medewerkers plaats maken voor collega’s die hun baan dreigen te verliezen. Ook kunnen medewerkers alsnog terugvallen op het sociaal plan als de nieuwe ‘geschikte’ functie binnen 3 maanden toch minder goed bevalt.

Niet eenvoudig

Volgens De Jong was dit sociaal plan geen eenvoudig document: “Interne mobiliteit bij Albron kent een aantal hobbels: de onderneming heeft medewerkers in dienst die vallen onder de eigen cao, maar ook medewerkers die vallen onder de cao Horeca of de cao Recreatie. Verschuiven van positie houdt dan ook verschuiven van arbeidsvoorwaarden in. We hebben daar nu een goede set afspraken voor kunnen ontwikkelen.”