Afschalen veerdienst Ameland zorgt voor onrust onder werknemers

CNV wil snel garanties voor de huidige arbeidsvoorwaarden

Het besluit van rederij Wagenborg om vanaf 20 juni voor de rest van het jaar rigoureuze wijzigingen aan te brengen in de veerdienst naar Ameland zorgt voor grote onrust en onzekerheid. Niet alleen bij eilandbewoners, ondernemers en toeristen, maar ook bij de circa 150 werknemers van de veerdienst. ‘Minder afvaarten betekent ook minder werk en dus minder inkomen’, zegt Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. De bond wil daarom garanties van Wagenborg voor de huidige arbeidsvoorwaarden van de werknemers.

Wagenborg Passagiersdiensten, die de veerdienst naar Ameland onderhoudt, ondervindt steeds meer hinder van de steeds slechter wordende vaargeul. Rijkswaterstaat voert intensieve baggerwerkzaamheden uit om de vaargeul veilig te houden, maar die inspanningen blijken niet voldoende. ‘Het is dweilen met de kraan open’, zegt Kampherbeek. ‘De vaargeul wordt gaandeweg steeds onveiliger. Ik begrijp daarom wel dat Wagenborg de dienstregeling wil afschalen, al komt dit natuurlijk wel op een heel ongelegen moment, met het vakantieseizoen in aantocht. Je zult maar een vakantiehuisje hebben geboekt en dan te horen krijgen dat je reservering voor de overtocht in het water valt. Voor de werknemers bij Wagenborg is het dubbel vervelend: zij moeten die boodschap overbrengen aan teleurgestelde of boze reizigers, terwijl ze zelf ook worden gedupeerd omdat ze niet de uren kunnen werken waarop ze hadden gerekend. Het besluit van Wagenborg heeft direct gevolgen voor hun inkomen. We willen daarom garanties van Wagenborg voor de huidige arbeidsvoorwaarden van de werknemers.’

Probleem al langer bekend

Volgens Kampherbeek wil Wagenborg vooral een duidelijk signaal aan de overheid geven. ‘Dit probleem speelt natuurlijk al langer, het is niet voor het eerst dat de rederij hier aandacht voor vraagt. Er zijn ook al de nodige maatregelen genomen, zoals eenrichtingsverkeer van en naar het eiland bij laagwater. Maar het gaat letterlijk een keer vastlopen. Oplossingen zijn er wel, zoals het weghalen van zand uit de Waddenzee in plaats van eindeloos rondpompen. Maar de overheid is te passief in het doorhakken van een knoop daarover en schuift het probleem voor zich uit. Wij doen als bond dan ook een dringend beroep op de overheid om snel met garanties te komen voor een blijvend veilige vaargeul.’