Actiedreiging van de baan bij Verbrugge Terminals

De aangekondigde acties bij Verbrugge Terminals zijn van de baan. De vakbonden (CNV Vakmensen en FNV Havens) hebben alsnog een cao-resultaat bereikt, met een creatieve oplossing voor het conflict rond de automatische prijscompensatie.
Het cao-resultaat maakt een einde aan een hoog opgelopen conflict met Verbrugge Terminals (een op- en overslagbedrijf met vestigingen in Vlissingen en Terneuzen). De cao voor de ongeveer 500 werknemers was al eind vorig jaar verlopen. Op 4 september stelden de vakbonden een ultimatum, waar de directie van Verbrugge Terminals aanvankelijk geen gehoor aan gaf.

Automatische prijscompensatie

Acties hingen in de lucht, volgens onderhandelaars Tjeerd Orie (CNV Vakmensen) en Joost van der Lecq (FNV Havens). “Tegelijkertijd zat niemand daar echt op te wachten, want het is duidelijk dat het bedrijf er slecht voor staat. Iedereen houdt graag zijn baan, maar behoud van koopkracht is óók belangrijk. Dat gaf veel spanning in het bedrijf. We zijn blij dat het uiteindelijk toch is gelukt om een passende afspraak te maken over het behoud van de automatische prijscompensatie.”

Netto voorschot

De vakbonden hebben nu met de directie afgesproken dat de automatische prijscompensatie (apc) gewoon in de cao blijft staan. De salarissen worden per 1 april 2020 en per 1 april 2021 opgehoogd met de apc. Orie: “Per kwartaal overleggen we dan met de directie of daadwerkelijke uitbetaling mogelijk is. In oktober krijgt iedereen alvast een netto voorschot van 200 euro. Op deze manier blijft de apc wel bestaan en houden we tegelijkertijd rekening met de moeilijke situatie van het bedrijf. Zo is de loonontwikkeling niet meer een kwestie die voorbehouden is aan de werkgever, zoals de directie eerst van plan was, maar is het moment van uitbetaling nu een zaak van overleg tussen vakbonden en werkgever. Het is mooi dat we er op deze manier toch uit zijn gekomen.”

De vakbonden leggen het cao-resultaat nu positief voor aan de leden.