Actiebereidheid bij Bouter Cheese loont: 2% extra loonsverhoging na staking

Werkgevers doen nieuw bod voor cao Particulier Kaaspakhuisbedrijf

De actievoerende werknemers bij Bouter Cheese in Culemborg hebben het voor elkaar: 2% extra loonsverhoging in de nieuwe cao. ‘De werkgever heeft het loonbod verhoogd naar 9%’, zegt onderhandelaar Henk Jongsma van CNV Vakmensen. ‘En het mooie is dat de landelijke werkgeversvereniging Gemzu dat verbeterde loonbod nu heeft overgenomen. Alle werknemers in de particuliere kaaspakhuizen gaan er dus flink op vooruit, dankzij een grote groep doorzetters in Culemborg. Actievoeren loont, dat is wel duidelijk.’

De nieuwe cao Particulier Kaaspakhuisbedrijf geldt voor een jaar, van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024. De loonsverhoging van 9% geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023.

Beter loonbod dankzij staking

Het eerdere cao-eindbod van 7% was door de vakbondsleden massaal afgewezen. Bij Bouter Cheese, onderdeel van Royal A-ware, bleek de actiebereidheid onder vakbondsleden bijzonder groot. Vorige week was er drie dagen lang een staking. En dinsdagavond begon een nieuwe driedaagse staking. Die is nu dankzij het verbeterde bod voorbij, iedereen is inmiddels weer aan het werk.

Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Dat de werknemers met een vast dienstverband en de uitzendkrachten ook hier hand in hand hebben gestreden voor een betere loonafspraak heeft dus ook hier het verschil gemaakt. Helemaal top!’

Ledenraadpleging

De vakbonden leggen het verbeterde cao-bod nu voor aan alle leden die onder de cao vallen.

Over de cao Particulier Kaaspakhuisbedrijf

De cao Particulier Kaaspakhuisbedrijf geldt voor werknemers bij bedrijven die zich bezighouden met inkopen, verkopen, opslaan en verpakken van kaas en kaasproducten. Daar zitten grote bedrijven tussen (zoals A-Ware en FrieslandCampina), maar ook tal van kleinere bedrijven.