Faillissement Big Bazar harde klap voor medewerkers

‘Einde aan onzekerheid, maar leuk is anders’

Het faillissement is een harde klap voor de ongeveer 1.300 medewerkers van Big Bazar. ‘De ongeveer 1.300 medewerkers van de koopjesketen hebben zich tot het laatste moment keihard ingezet om hun winkel overeind te houden’, zegt Erik Maas van CNV Vakmensen. ‘Dat het niet gelukt is komt keihard aan. We gaan er nu alles aan doen om deze mensen te ondersteunen.’

Het besluit van de rechter kwam weliswaar niet als een verrassing, maar het maakt de verslagenheid onder de medewerkers er niet minder om, weet Maas. ‘Medewerkers werden al maanden heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees’, zegt de vakbondsbestuurder. ‘Dat kon niet langer doorgaan zo. Wat dat betreft zijn we opgelucht dat er definitief een einde is gekomen aan de onzekerheid. Maar leuk is anders.’

Bewondering voor het personeel

De onrust onder Big Bazar-medewerkers was al lange tijd groot. Ze werden slecht geïnformeerd en verkeerden in constante onzekerheid of hun salaris nog wel gestort zou worden. Erik Maas heeft er bewondering voor hoe ze er desondanks alles aan deden om ‘hun winkel’ overeind te houden. ‘Zelfs toen hun werkgever via een paginagrote advertentie in de krant zijn excuses aanbood aan de schuldeisers en daarbij zijn eigen personeel over het hoofd zag, namen ze het nog op voor Big Bazar’, zegt hij. ‘Via de OR deden ze bij de rechter een uiterste poging om met een herstructureringsdeskundige ‘hun prachtige bedrijf’ te redden. Dat het zeer waarschijnlijk niet gelukt is, doet heel veel pijn.’

Big Bazar was nooit winstgevend

Maas betwijfelt of zich kandidaten zullen aandienen voor een doorstart. ‘Eigenlijk ging het vanaf de oprichting al niet goed met Big Bazar’, zegt de CNV-bestuurder over de concurrentiestrijd die de koopjesketen wilde aangaan met Action. ‘Het aantal filialen groeide wel, maar de keten werd nooit winstgevend. Ook verschillende overnames brachten niet het gewenste financiële resultaat. Corona zorgde voor een extra schuldenlast die Big Bazar eigenlijk nooit meer te boven is gekomen.’

Toekomst is onzeker

Afgelopen periode bezocht CNV Vakmensen al meerdere filialen om medewerkers te informeren over wat ze mogelijk te wachten stond. ‘Bij een faillissement is je toekomst heel onzeker’, zegt Erik Maas. ‘Velen zullen op zoek moeten naar een andere baan, terwijl ondertussen hun dienstverband bij Big Bazar ook nog op een correcte manier afgehandeld dient te worden. Gelukkig kunnen we deze mensen ondersteunen met juridisch advies en met loopbaanbegeleiding via YouFit Retail. We roepen getroffen medewerkers op zich hier te melden.’