10% loonsverhoging voor supermarktmedewerkers

Prima loonbod werkgevers dankzij standvastigheid werknemers

Als het aan de supermarktwerkgevers ligt, krijgen medewerkers per 1 september 10% loosverhoging. Dat is de uitkomst van de onderhandelingen over een nieuwe eenjarige cao die op 2 juli moet ingaan. Volgens Jacqueline Twerda van CNV Vakmensen is het bod van de werkgevers heel reëel. ‘Supermarktmedewerkers moeten tegenwoordig diep in de buidel tasten voor hun eigen boodschappen. Dan is het terecht dat ze er fatsoenlijk voor worden gecompenseerd.’ De leden van de vakbonden moeten er nog wel mee akkoord gaan.

‘Het mooie is dat we voor deze uitkomst geen staking nodig hebben gehad’, zegt Twerda. ‘Dat betekent dat de werkgevers goed gekeken hebben naar wat er bijvoorbeeld bij de distributiecentra van Albert Heijn is gebeurd. Het is heel goed dat men nu doorheeft dat de mensen die in de detailhandel werken ook recht hebben op een fatsoenlijk salaris en dat ze zeer standvastig zijn om dat te bereiken.’

Geen verslechteringen

Opvallend is verder dat er wat de werkgevers betreft geen verslechteringen op andere gebieden tegenover staan. ‘Het zou inderdaad gek zijn als medewerkers hun loonsverhoging op een andere manier zouden moeten terugbetalen’, zegt de CNV-onderhandelaar. Ze constateert bijvoorbeeld dat de huidige toeslagen blijven bestaan en dat de RVU-regeling met een jaar wordt verlengd.

Protocolafspraken

Verder zijn er afspraken gemaakt over de nabije toekomst. Zo worden komende periode alle bestaande functies opnieuw beschreven en gewogen zodat ze aansluiten bij de dagelijkse werkelijkheid. ‘Nieuwe functies die zijn ontstaan door bijvoorbeeld de opkomst van thuisbezorging van boodschappen zullen daarin ook worden meegenomen’, zegt Twerda. ‘Denk bijvoorbeeld aan bezorgers en verzamelaars.’

Nieuw loongebouw

‘Ondertussen blijven we ons ook hard maken voor een nieuw loongebouw’, vervolgt de CNV-bestuurder. ‘Met de forse stijging van het wettelijk minimumloon (WML) is het belangrijk dat de onderste loonschalen ook voldoende omhoog gaan. Om als branche aantrekkelijk te blijven om in te werken mag het gat met het WML niet te klein worden.’ Naast de lonen is ook gesproken over de plek van de online supermarkten binnen de cao. Afgesproken is dat wordt bekeken hoe de partijen e-commerce herkenbaar kunnen weergeven in de nieuwe cao.

Leden mogen het zeggen

Twerda is al met al tevreden met deze uitkomst. ‘Maar het is aan onze leden om te zeggen of ze het voldoende vinden. Ze krijgen de komende periode de tijd om erover te stemmen. Als een meerderheid voor stemt, is er sprake van een nieuwe cao.’