Stevige discussie in 4e cao-onderhandelingsronde

Afgelopen woensdag hebben de bonden en ProRail opnieuw onderhandeld over de vernieuwing van de cao. Er is inhoudelijk flink gediscussieerd over de compensatie- en ontziemaatregelen en het sociaal plan.

De voorstellen van ProRail ten aanzien van de compensatie- en ontziemaatregelen worden door ons gezien als een versobering. CNV Vakmensen heeft van de achterban de duidelijke boodschap gekregen dat deze regelingen nodig zijn om fit en fluitend de pensioengerechtigde leeftijd te halen. ProRail ontkent dat er sprake is van een versobering en geeft aan dat het noodzakelijk is dat de productieve uren worden verhoogd en dat de regelgeving eenvoudiger moet worden. Wij kwamen niet uit deze discussie en de afspraak is nu dat ProRail met een voorstel komt waarin de afspraak over het eerder stoppen met werken uit het pensioenakkoord zal worden meegenomen. Aan het einde van de onderhandelingen heeft ProRail het voorstel van de verlaging van de bovenwettelijke dagen ingetrokken.

ProRail wil een eigen sociaal plan dat los staat van de Sociale Eenheid. ProRail wil in een sociaal plan afspraken maken die gebaseerd zijn op de visie “van werk naar werk”: een activerend beleid en zeker geen vrijblijvendheid. CNV Vakmensen is het eens met de stelling van ProRail dat een grote professionele organisatie zelf de inhoud van het sociaal plan moet bepalen. Wij zijn het echter niet eens met de gedachte dat het huidige sociaal plan als een “hangmat” wordt gezien en dat boventalligen calculerend bezig zijn ten aanzien van de vertrekvergoeding. Strategisch gezien vindt CNV Vakmensen het bovendien onverstandig om op dit moment - gezien de omvorming tot ZBO - op verdere afstand te gaan staan van de cao Sociale Eenheid.

Ons voorstel om werknemers zeggenschap te geven over hun eigen loopbaan is door ProRail positief ontvangen. In het overleg hebben wij hier nog kort over gesproken en het lijkt er op dat wij daarover een goede deal kunnen gaan maken. De loonontwikkeling is nog niet besproken. ProRail houdt vooralsnog vast aan 1,5% op jaarbasis. Een hoger percentage is volgens de directie mede afhankelijk van de afspraken die gemaakt kunnen worden over de compensatie- en ontziemaatregelen.

Hoe nu verder? Wij zullen eind augustus de uitgewerkte voorstellen van ProRail ontvangen. In september willen wij onze leden hierover gaan informeren en hun zienswijze horen. Op dinsdag 1 oktober gaan wij verder onderhandelen en de intentie van partijen is om dan tot een akkoord te komen.

Jouw onderhandelingsdelegatie, 

Bastiaan Logtmeijer
Harry Smelt
Marcel Walraven

Jerry Piqué
bestuurder CNV Vakmensen
M: 06 51 60 20 52
E: j.pique@cnvvakmensen.nl