Ledenvergadering SK Parenco

Een paar maanden geleden heeft de directie van SK Parenco samen met de vakbonden de intentie uitgesproken om in 2023 een goede cao af te spreken en deze cao op tijd klaar te hebben, dat wil zeggen vóór 1 april van dit jaar. Vandaag zou de 3de en de laatste ronde plaatsvinden van de onderhandelingen. De onderhandelingen zijn door de directie van SK Parenco eenzijdig uitgesteld. In deze nieuwsbrief lees je hier meer over.

Tot onze verbazing heeft de directie eenzijdig besloten om de cao-onderhandelingen met enkele weken uit te stellen. We hebben ze nogmaals dringend verzocht om met ons aan tafel te gaan, maar dat mocht niet baten. Zij blijven bij hun beslissing. Komende dagen zullen jullie over de achtergronden van deze beslissing (teruglopende volumes, onzekere tijden, etc.) uitgebreid door de directie worden geïnformeerd. De cao-delegaties van FNV en CNV (inclusief de kaderleden) zijn hier helemaal niet blij mee.

Hoe ver zijn we gekomen?

Alle Smurfit Kappa bedrijven hebben dit jaar hetzelfde mandaat meegekregen. Parenco biedt dus een loonsverhoging ter hoogte van 6,67% voor 12 maanden. In ons 2de overleg heeft de directie gezegd dat er niet meer in zit. Als argument wordt o.a. gezegd dat 2022 goed is afgesloten, maar dat de volumes in 2023 teruglopen.

De RVU-regeling kan worden verlengd, waarbij 3 jaar eerder stoppen mogelijk is. Het lijkt erop dat we de reiskostenvergoeding en de vergoeding voor de zorgkosten ook kunnen verbeteren.

De loonstijging blijft problematisch

De inflatie treft middeninkomens harder dan hoge inkomens. 10,5% koopkrachtverlies is voor een gemiddeld inkomen.

Wij hebben aangegeven dat de loonsverhoging van 6,67% ver beneden de inflatie uitkomt en dat hierbij de werknemers inleveren op koopkracht.

De werknemers van andere SK bedrijven die boven cao zijn ingeschaald hebben een loonsverhoging van 6,67% ontvangen. Er is echter een groot verschil tussen inkomensgroepen. De werknemers die modaal verdienen verliezen meer koopkracht dan werknemers die 2 x modaal (of meer) verdienen. Dit komt omdat de inflatie toegeschreven kan worden naar de hoge energieprijzen en de dure boodschappen.

Voor een modaal inkomen is de inflatie over 2022 dus 10,5% maar voor de boven cao-inkomens is het koopkrachtverlies ook hoog maar in verhouding wel lager.

Daarom zien wij de oplossing in het verhogen van de lonen met een vast bedrag voor iedereen. Immers de prijs voor een brood is voor iedereen gelijk gestegen.

Hoe nu verder?

Wij vinden dat het tijd is om jullie goed bij te praten en de mogelijke vervolgstappen samen met elkaar te bespreken. Daarom gaan we de ledenvergaderingen organiseren.

Gezien de houding van de directie vinden wij het ook belangrijk om van jullie te horen of we onze eisen moeten bijstellen. De ledenvergaderingen worden gezamenlijk gehouden voor de leden van FNV en CNV Vakmensen.

De ledenvergaderingen vinden plaats op

Datum: dinsdag 11 april 2023
Tijdstip: om 20.00 uur én om 22.15 uur
Locatie: Restaurant Campman (Hartenseweg 23, 6871 NB Renkum)

Hopelijk tot dan!

Namens de cao-delegatie van FNV en CNV Vakmensen, Bernhard Jonker, Bas Nieuwpoort, Remco van Kooten en Dino Djulbic, bestuurder FNV,

Sharon van Boxmeer
Bestuurder CNV Vakmensen
M: 06 28 86 65 12
E: s.vanboxmeer@cnvvakmensen.nl

Stel hier je vraag aan de onderhandelaar

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error