Mening leden bij Gamko nogmaals gevraagd over de ingeleverde dagen versus compensatie hiervan

Met deze nieuwsbrief willen we laten weten waar we op dit moment staan in de discussie met Gamko over de ingeleverde dagen versus de compensatie. Het duurt allemaal langer dan gedacht en dat ligt helaas o.a. aan de vakantieperiode en aan de onduidelijkheid die er bestaat over de NOW1-steun vanuit Gamko.

Voor de zomervakantie is er door de bonden een raadpleging gehouden over het voorstel om 4 dagen terug te krijgen van de 9 dagen die in het voorjaar door de werkgever waren ingepland vanwege de Covid19-pandemie. Daaruit bleek dat er een aantal leden bezwaren had tegen de inlevering van dagen, terwijl ze ziek waren. De meerderheid van de leden was voor, niet blij, maar kon wel instemmen. Wij hebben dit punt, van de inhouding dagen bij ziekte, de verkochte dagen etc, nogmaals bij Gamko neergelegd, maar ze bleven bij hun standpunt. Gamko heeft in een bijeenkomst jullie nogmaals aangegeven hoe ze tot dat besluit gekomen waren. Op datzelfde moment is ook aangegeven naar het personeel dat er geen recht op NOW-steun bestond. Dat was wat wij ook te horen hebben gekregen tijdens ons gesprek met Gamko.

Tijdens jullie vakantie kwamen er diverse signalen dat er een NOW1 voorschot was overgemaakt. Wij hebben daar vorige week ook opheldering over gevraagd bij de werkgever. Daarbij hebben wij de gegevens van het UWV geraadpleegd. Gamko heeft ons laten weten dat het betaalde NOW1 voorschot van de overheid aan Gamko terugbetaald moet worden. Gamko heeft er geen recht op, gezien de spelregels die daarvoor stonden. Ze vallen onder een concern dat minder dan 80 procent omzetverlies geleden heeft en dan kwam je in eerste instantie onder NOW-1 niet in aanmerking. Gamko zelf heeft veel meer omzetverlies. De aanvraag was al bij de overheid gedaan toen de regeling werd veranderd onder druk van de grote bedrijven. Namelijk dat individuele bedrijven met meer dan 20 procent omzetverlies en onderdeel zijn van een concern toch een aanvraag konden doen. Omzetten van de reeds gedane aanvraag kon niet meer. Daardoor is Gamko benadeeld. De snelle aanvraag om steun heeft nadelig gewerkt voor Gamko. Helaas, maar realiteit. Hierover hebben jullie ook een bericht van de directie gekregen.

Als dit alles klopt, moet Gamko inderdaad het ontvangen voorschot NOW1 terugbetalen en heeft ze geen recht op de bijgestelde regeling. Wij kunnen dat terugbetalen echter niet controleren. De Ondernemingsraad zou dit wel kunnen. De directie is ook bereid de OR inzage te geven in de transactie.

Los daarvan blijft het feit dat er bij iedereen 9 dagen zijn afgeschreven, waarvan het voorstel er ligt om 4 dagen terug te geven. Gamko wil dat uitvoeren, omdat wij meerdere signalen hebben gekregen dat een eerder ja ingetrokken moest worden, gelet op de steun NOW1, die zoals nu gezegd wordt weer terugbetaald moet worden. Feitelijk is er niets veranderd. Op NOW1 is geen recht. Eenmaal aangevraagd kan op de herziende versie geen beroep worden gedaan. NOW2 wordt gezien de regelgeving niet aangevraagd.
Wij hebben de werkgever laten weten dat wij van mening zijn dat mensen die dagen gekocht hebben, deze dagen weer terug moeten kunnen verkopen. De werkgever geeft aan dat dit regulier mogelijk is aan het eind van het jaar.

Wij horen graag nog een keer van jou hoe je over het eerdere voorstel denkt en dan specifiek als je tegen bent of dat we namens jou verdere stappen kunnen en mogen zetten. We zullen dan bezien met onze juristen of we gaan procederen, maar dan moeten we wel namen hebben. Hebben we geen namen, dan kunnen we ook niet procederen.

Dus tegen zijn, betekent ook doorzetten qua bezwaar, waarbij FNV samen met CNV Vakmensen een procedure gaat opstarten. Laat daarom weten wat jouw keuze is. Blijf je tegen en ben je bereid om andere stappen te zetten, laat het mij weten. Jouw mening kun je direct mailen naar: h.vanbeers@cnvvakmensen.nl.

Gelet op vakantie van de collega’s komen we zo spoedig mogelijk, maar waarschijnlijk niet voor half september hierop op terug. Komen er geen mensen die een procedure willen aanspannen, dan sluiten we de zaak en wordt de in stemming gebrachte regeling, waar de leden mee ingestemd hebben uitgevoerd.

Henk van Beers
bestuurder
E: h.vanbeers@cnvvakmensen.nl
M: 06 – 20 35 25 54