Werknemersvragenlijsten/Employee Surveys Fokker Elmo

Wij krijgen van verschillende leden steeds vaker vragen over de medewerking aan werknemersvragenlijsten van jouw werkgever, ook wel Employee Surveys genoemd, die betrekking hebben op de verhuizing naar Papendrecht. In sommige gevallen wordt hier door leden ook ‘druk’ ervaren vanuit de leiding om hier medewerking aan te geven en de lijsten/onderzoeken in te vullen. Leden geven aan dat sommige Fokker Elmo managers zelfs inspelen op angstgevoelens met de suggestie dat mogelijk heel nadelige gevolgen zullen ontstaan als je niet meewerkt aan deze onderzoeken. Ook tijdens de (naar ons idee) succesvolle ledenvergadering, die wij hadden op donderdag 30 maart, kwam dit onderwerp regelmatig naar voren.

Het lijkt ons goed om hierover het volgende te laten weten:
  • Er is géén verplichting om vragenlijsten in te vullen. Wij hebben daar geen afspraken over gemaakt in de cao, Regelingenboek, sociaal plan of verplaatsingsregeling;
  • Er is op dit moment sprake van een conflict met Fokker Elmo dat gaat over de afspraken die voor Elmo anders zijn dan voor Landing Gear en betrekking hebben op het werken in Papendrecht na verhuizing. Zolang niet duidelijk is wat de gevolgen van deze geplande verhuizing zijn in de praktijk met het dagelijks vervoer én beloning om in Papendrecht verder te werken, kunnen vragenlijsten hierover niet aan de orde zijn;
  • Meewerken aan deze vragenlijsten kan zomaar in je nadeel werken voor wat betreft de oplossing van dit conflict;
  • Als Fokker Elmo vraagt of je wilt meewerken aan een vragenlijst of Employee Survey kan je dat verzoek terugleggen met de mededeling dat je wel wilt meewerken maar dat éérst het conflict met de vakbonden moet worden opgelost.

Ons advies is daarom: laat aan jouw leidinggevende weten dat Fokker Elmo éérst het conflict moet oplossen met vakbonden. Daarna zal er zeker medewerking worden gegeven aan het goede verloop van de verhuizing, ook als daar vragenlijsten voor moeten worden ingevuld. Je kunt, indien nodig, je leidinggevende simpelweg naar ons doorverwijzen als jouw vertegenwoordiger bij Fokker Elmo voor verdere vragen. Ga dit niet zelf oplossen.

Overwerk

Wij ontvangen berichten waaruit blijkt dat er verzoeken zijn (geweest) voor overwerk die mogelijk verband hebben met de gevolgen van jullie eerdere staking. Vanzelfsprekend is hierbij ons advies om deze verzoeken voorlopig te weigeren omdat staken geen zin heeft als je vervolgens de gevolgen van die staking weer oplost door middel van overwerk. Daarnaast lijkt het ons goed om je te laten weten dat Fokker Elmo wettelijk gezien geen andere werknemers (van andere bedrijven, uitzendkrachten etc.) mag gebruiken om het werk dat vanwege staking is blijven liggen op te lossen. Indien jij wel degelijk hebt gezien dat er nieuwe mensen worden gebruikt om liggend werk aan te pakken, kan je dat bij ons melden. Wij zullen deze meldingen vervolgens doorzetten naar de Arbeidsinspectie voor nader onderzoek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We are increasingly receiving questions from various members about cooperating with employee questionnaires or employee surveys that relate to the move to Papendrecht and are made by your employer. In some cases members also experience 'pressure' from the management to cooperate and to complete the lists/surveys. Members indicate that some Fokker Elmo managers even play on feelings of fear by suggesting that there may be very adverse consequences if you don't cooperate with these investigations. This subject also came up regularly during the which we believe was a successful members' meeting that we had on Thursday 30 March.

We think it would be good to let you know the following about this:

  • There is no obligation to complete questionnaires. We have not made any agreements about this in the collective labor agreement, Regulations Book, social plan or relocation scheme;
  • There is currently a conflict with Fokker Elmo that concerns the agreements that are different for Elmo than for Landing Gear and relate to working in Papendrecht after relocation. As long as it is not clear what the consequences of this planned move will be in practice with regard to daily transport and reward for continuing to work in Papendrecht questionnaires about this can't be discussed;
  • Participating in these questionnaires may just work against you in terms of the resolution of this conflict;
  • If Fokker Elmo asks if you want to participate in a questionnaire or Employment Survey you can return that request with the statement that you want to cooperate but that the conflict with the trade unions must first be resolved.

Our advice is therefore: let your manager know that Fokker Elmo must first resolve the conflict with the trade unions. After then the cooperation will certainly be given to the smooth progress of the relocation. Even if questionnaires have to be completed for this. If necessary you can simply refer your manager to us as your representative at Fokker Elmo for further questions. Don't solve this yourself.

Overtime

We receive messages indicating that there have been requests for overtime that may be related to the consequences of your previous strike. It goes without saying that our advice is to refuse these requests for the time being because there is no point in going on strike if you subsequently resolve the consequences of that strike by means of overtime. In addition we think it would be good to let you know that Fokker Elmo is not legally allowed to use other employees (from other companies, temporary workers, etc.) to solve the work that has been left behind due to a strike. If you have indeed seen that new people are being used to tackle lying work you can report this to us. We will then forward these reports to the Labor Inspectorate for further investigation.

CNV Vakmensen
Arthur Bot, bestuurder
E: a.bot@cnvvakmensen.nl

Heb je een vraag of opmerking aan de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error