Uitnodiging gezamenlijke ledenvergadering Fokker Elmo 9 mei

Hierbij willen wij jullie uitnodigen voor de ledenvergadering Fokker Elmo van het CNV en het CNV op 9 mei in de kantine tussen 13.30 uur en 14.30 uur.

Ter informatie het verschil in het ‘aanbod’ van GKN Fokker en de ‘Helmond deal’ of ons ultimatum:

Vakbonden

  1. Medewerkers met een contract voor bepaalde tijd en contractors ontvangen een retentiebonus van twee bruto maandsalarissen, inclusief 8% vakantietoeslag als ze tekenen voor een contract voor onbepaalde tijd en meegaan naar Papendrecht.
  2. Voor medewerkers die gebruik kunnen maken van de transferregeling:
    1. Een extra bruto maandsalaris inclusief 8% vakantietoeslag bovenop de “ik ga mee” premie van één maandsalaris inclusief 8% vakantietoeslag die afgesproken is in de verplaatsingsregeling (onder artikel D6), nadat werknemers 6 maanden in Papendrecht aan het werk zijn.
    2. Twee extra bruto maandsalarissen inclusief 8% vakantiegeld als werknemers meer dan 18 maanden in Papendrecht aan het werk zijn.
  3. Voor medewerkers die gebruik kunnen maken van de vertrekregeling en toch meegaan naar Papendrecht:
    1. Twee bruto maandsalarissen inclusief 8% vakantietoeslag extra als zij 6 maanden in Papendrecht werken.
    2. Drie maandsalarissen inclusief 8% vakantietoeslag als zij 18 maanden in Papendrecht werken.
    3. Na 24 maanden in Papendrecht aan het werk ontvangt deze werknemer 25% van de afgesproken beëindigingsvergoeding extra.
    4. Na 36 maanden in Papendrecht aan het werk ontvangt deze werknemer nogmaals 25% van de afgesproken beëindigingsvergoeding extra.

GKN FOKKER

  1. 100 Uitzendkrachten een vast contract en een retentiebonus te geven en
  2. de compensatie in tijd of in geld voor reistijd met 5% te verhogen om rekening te houden met mogelijke files voor werknemers die gebruik maken van de verplaatsingsregeling;
  3. collega's compenseren die besluiten voor GKN Fokker te blijven werken, terwijl zij recht hebben op een vaststellingsovereenkomst op dezelfde wijze als wij hebben gedaan voor de werknemers die voor Fokker Landing Gear werken.

Het verschil

  • Medewerkers met een contract voor bepaalde tijd krijgen niets. Uitzendkrachten vallen buiten de boot als de grens van 100 werknemers bereikt is, er zijn veel meer dan 100 uitzendkrachten werkzaam bij Elmo. GKN Fokker vergeet te vertellen dat ook werknemers die na half maart 2022 in dienst zijn gekomen naar de verhuiscompensaties kunnen fluiten als het aan hun ligt.
  • Als je meer dan 15 minuten moet reizen naar Papendrecht dan je oorspronkelijk doet naar Hoogerheide wordt de reistijdcompensatie in plaats van 30 minuten, 32 minuten per dag. En bij meer dan 30 minuten wordt dit 33 minuten. Bij meer dan 45 minuten wordt de compensatie 95 minuten per dag. Uitgaande van 214 dagen werken per jaar is dat 2 x 214 = 428 min : 60 =  7 uur of nog geen 1 dag compensatie per gewerkt jaar. En bij 3 minuten wordt het 10,7 uur, dit is nog geen 1,5 dag en bij 5 minuten wordt dit 17,8 uur per jaar, nog geen 2,5 dag. Wij vragen om 3 maandsalarissen extra na 18 maanden.
  • Er zijn slechts enkele tientallen werknemers, die gebruik kunnen maken van de vertrekregeling uit de verplaatsingsregeling. Het is bovendien de vraag in hoeverre GKN Fokker met dit aanbod voor deze groep werknemers duurder uit is dan het alleen toepassen van de verplaatsingsregeling.

Conclusie

Wat je er ook van mag vinden, het aanbod van GKN Fokker is ten opzichte van de ‘Helmond deal’ of ons ultimatum niet substantieel. De grootste groep (en duurste onderdeel in onze eis) werknemers krijgen in drie jaar tijd, afhankelijk van de meerdere reistijd, 1, 1,5 of nog geen 2,5 dag per jaar betaald terwijl wij 3 maandsalarissen extra in 18 maanden na verplaatsing hebben gevraagd.

Het is niet zo dat GKN Fokker het niet kan betalen. Er wordt voldoende geld verdiend. GKN Fokker wil het geld alleen niet op deze manier uitgeven. Geen kwestie van kunnen dus, maar een kwestie van willen.

Tot ziens op de gezamenlijke ledenvergadering van CNV en FNV op 9 mei om 13.30 uur in de kantine.

CNV Vakmensen
Arthur Bot, bestuurder
E. a.bot@cnvvakmensen.nl
M. 06 2044 5190

Wil je reageren of heb je een vraag?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error