Stand van zaken Scania herstelcapaciteit

Jullie weten dat we al bijna een jaar met Scania in gesprek zijn over ‘herstelcapaciteit’. Wat is herstelcapaciteit? Dat is de mogelijkheid voor Scania om collectief langer te werken.  Omdat de fabriek ‘aan’ of ‘uit’ staat, betekent dit dat Scania zeker wil weten dat iedereen mee doet en dus hecht Scania aan een collectieve verplichting. En daar zit de kern van de discussie. Want onze cao kent sinds de vorige cao geen verplicht overwerk meer.

English version below.

Uitgangspunten

Vakbonden en de OR hebben vervolgens meermaals overleg gevoerd en daar hebben we een paar uitgangspunten bij gehanteerd.

  • Er moet sprake zijn van een win-win-situatie. Zowel Scania als de werknemer moeten in een regeling iets te winnen hebben. Er moet voor iedereen een plus in zitten. Waarom zouden werknemers afstand doen van hun cao-rechten, waar ze lang voor gestreden hebben?
  • Draagvlak onder onze leden is belangrijk. Een uiteindelijke regeling, leggen wij ter stemming voor. We willen een ruime meerderheid. (Daarom zijn er ook meerdere achterban-raadplegingen, zowel mondeling als schriftelijk, geweest).
  • Er moet sprake zijn van een voorspelbare en leefbare regeling. Dus goede aanzeg- en afzegtermijnen, overzichtelijke periodes, etc.
  • Respecteren van ontzie-maatregelen.

Het Management van Scania heeft in de gesprekken meermaals het belang benadrukt van een regeling, omdat zij bezorgd zijn over de toekomst van de fabriek. Vakbonden hebben aangegeven die toekomst ook belangrijk te vinden, maar dat kan natuurlijk niet leiden tot het afgeven van ‘blanco cheques’.  En ‘Zweden’ bleek niet bereid schriftelijke garanties af te geven over die toekomst. We kunnen daarmee weinig anders dan kennis nemen van die zorgen.

Tegelijkertijd hebben vakbonden en Ondernemingsraad het beleid van Scania ten aanzien van de uitzendkrachten aan de orde gesteld. Volgens ons is daar geld te besparen, terwijl uitzendkrachten meer zekerheid krijgen. Bovendien kan Scania daarmee veel geld verdienen.

Helaas hebben deze gesprekken tot op heden niet geleid tot een regeling waar zowel Scania als de vakbonden achter konden gaan staan. Op dit moment maken wij een pas op de plaats om alle discussies te laten bezinken en met onze kaderleden te bespreken. Dan kunnen we ons ook bezinnen op het vervolg. Vakbonden zijn en blijven bereid met Scania te zoeken naar een regeling die voldoet aan de uitgangspunten zoals hierboven opgeschreven.

Wordt vervolgd dus!

Met vriendelijke groet,

 

FNV Metaal                                                                                                       CNV

Egon Groen                                                                                                       Hank Oomkes




Members of FNV Metaal/CNV: 
You all know that we have been in discussions with Scania for almost a year about 'recovery capacity.' What is recovery capacity? It is the ability for Scania to work collectively for longer periods. 
Because the factory is either 'on' or 'off,' this means that Scania wants to ensure that everyone participates, hence their attachment to a collective obligation. And this is the crux of the discussion. 
Our collective labor agreement (CAO) has not included mandatory overtime since the previous agreement. The unions and the Works Council have had multiple consultations, and we have applied a few 
principles: 
*  There must be a win-win situation. Both Scania and the employees must gain something from the arrangement. There should be a positive outcome for everyone. Why would employees give up their CAO rights, which they have fought hard for? 
 * Support from our members is important. We will put any final arrangement to a vote. Wewant a substantial majority. (Therefore, there have been several consultations with our members, both verbally and in writing). 
*  There must be a predictable and livable arrangement. This means good notification and cancellation periods, clear periods, etc. 
*  Respect for exemption measures. 

Scania's management has repeatedly emphasized the importance of an arrangement in the discussions, as they are concerned about the future of the factory. The unions have indicated that they also consider the future important, but this cannot lead to issuing 'blank checks.' And 'Sweden' was not willing to provide written guarantees about that future. We can do little more than acknowledge those concerns. 
At the same time, the unions and the Works Council have raised Scania's policy regarding temporary workers. According to us, money can be saved there while giving temporary workers more security. 
Moreover, Scania can earn a lot of money this way. 

Unfortunately, these discussions have not yet led to an arrangement that both Scania and the unions could support. At this moment, we are taking a pause to let all the discussions settle and discuss them with our key members. Then we can also reflect on the next steps. The unions are and remain willing to work with Scania to find an arrangement that meets the principles outlined above.

Best regards, 

FNV Metaal                         CNV 
Egon Groen                         Hank Oomkes 

Downloads

Heb je een vraag of opmerking?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error