Opnieuw uitstel overleg directie Werkman Hoofcare

Op 23 november zouden wij opnieuw overleg hebben met Christel Werkman cs. over de tijdelijke werktijdenregeling en de aanstaande verhuizing van het bedrijf naar de Eemshaven. Dit overleg is verplaatst naar vandaag 13 december. Vanmorgen liet Peter Werkman weten dat het overleg om verschillende redenen opnieuw niet door kon gaan. Het lijkt op uitstellen, tijd rekken en vertragen. Uitermate vervelend en ongepast.

Van uitstel naar afstel?

Twee zaken spelen er: de tijdelijke werktijdenregeling tot de Kerst 2021 én de aanstaande verhuizing van Helpman naar Eemshaven. Op 1 november hadden wij het eerste overleg over de tijdelijke werktijdenregeling. En dag later werd die regeling – zonder onze goedkeuring – van kracht. Na veel aandringen volgde er op 12 november een vervolggesprek. Die dag hebben wij ook met enkele leden kunnen spreken. Een overleg over beide onderwerpen zou volgen op 23 november. De individuele gesprekken met medewerkers vergden meer tijd en de werkgeversadviseur was die dag niet beschikbaar. Dus uitgesteld naar 13 december. Nog steeds blijkt er mee tijd nodig te zijn voor de individuele gesprekken. Bovendien bleek een tweetal belangrijke gesprekpartners niet beschikbaar door ziekte. Het overleg wordt nu over de jaarwisseling heen getild. Op 13 januari 2022 is nu het vervolgoverleg gepland. Dan is in ieder geval wél de werkgeversadviseur beschikbaar. Met onze ervaring tot nu is, is het nog maar afwachten of deze afspraak doorgaat.

Individueel aanbod

Wat ons ook opvalt is dat als het de werkgever uitkomt hij heel snel is of kan zijn. Zoals binnen een dag na een gesprek met ons de invoering van de tijdelijke werkregeling.  Of het starten van de individuele gesprekken over de verhuizing naar Eemshaven, waarin zij ook al aangeven wat zij jou kan bieden als werknemer. En als wij daar dan overleg wensen, trapt werkgever op de rem. Tijd rekken en vertragen. Het getuigt wat ons betreft van een gering inlevingsvermogen. Van weinig begrip voor de belangen van de werknemers. De werkgever komt dan ook nog eens met een individueel aanbod, wat écht nog minder is dan minimaal. Zoals:

  • Reiskostenvergoeding van € 0,19/km met een maximum van 40 km enkele reis of een
  • OV-abonnement;
  • Fietsplan voor aanschaf fiets eens per drie jaar maximum € 749;
  • Onder voorwaarde eenmalige verhuiskostenvergoeding van € 2.000;
  • Geen reistijdcompensatie;
  • Renteloze lening voor aanschaf elektrische fiets (max. € 1.500) of elektrische scooter (max. € 3.000).

Verder wordt er straks gewerkt in ploegendienst van 6.00 - 14.30 uur en van 14.30 - 23.00 uur met de meest minimale toeslag voor een tweeploegendienst van 13,3%. Marktconform is een toeslag van tussen de 17 en 20 procent. Ook hier getuigt de werkgever van absolute zuinigheid. Als ik niet beter zou weten, heeft het er alle schijn van dat hij geen belang heeft bij gemotiveerde mee-verhuizers. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten vind ik in ieder geval niet passend voor een werkgever met zo'n uniek en vooraanstaand product. Onwaardig voor een genommeerd bedrijf als Werkman Hoofcare.

Advies
Mijn advies luid en duidelijk: accepteer onder geen beding dit individueel aanbod. Dus nergens voor tekenen. Overtuig ook je collega dat niet te doen. Overtuig je ongeorganiseerde collega ook van het nut en noodzaak van het lidmaatschap van de vakbond. Laat je niet onder druk zetten. Gebeurt dit wel, neem dan contact op met CNV Info (030 5711007) voor advies of neem rechtstreeks contact met mij op.

Emiel Peper (bestuurder)
E aem.peper@cnvvakmensen.nl / M (06) 2343 2081