Kom naar de ledenvergadering Quadient

Om de gevolgen van de veranderingen die op stapel staan bij Quadient met jullie te bespreken, vindt er op 31 augustus een gezamenlijke ledenvergadering plaats in het Wijkcentrum De Drait te Drachten.

Veranderingen
De veranderingen bij Quadient zijn in volle gang. De Fransen verkopen de fabriek in Drachten aan een Nederlandse investeringsmaatschappij: de komende jaren wordt DS-productie afgebouwd en APS juist opgebouwd. De directie heeft met de (oude) ondernemingsraad een langlopend sociaal plan afgesproken en de vakbonden pas achteraf –nadat zij een akkoord hadden– daarover ingelicht. Dat heeft ons onaangenaam verrast.

Inspraak van medewerkers belangrijk
In de cao staat duidelijk dat het bij een fusie of reorganisatie aan de vakbonden wordt overgelaten om een sociaal plan met werkgever overeen te komen. Dat staat er niet voor niets! Een vakbond handelt onafhankelijk van een werkgever, heeft ervaring met reorganisaties en het afsluiten van sociale plannen. En nog belangrijker: een vakbond sluit een sociaal plan alleen af mét instemming van haar leden. Jullie horen inspraak te hebben, zowel vooraf over de inzet en de noodzaak, als achteraf via een stemming over de uiteindelijke afspraken in zo’n plan. Het gaat immers over jullie werk, jullie functie en opleidingstraject, en (hopelijk niet) jullie ontslag.

Klacht ingediend door vakbonden
De directie en de OR blijven bij hun standpunt. Wij hebben inmiddels een klacht ingediend bij de SER in Den Haag. Op 10 september vindt er een zitting hierover plaats. We hebben jullie als leden gevraagd hoe nu verder te gaan, en de overgrote meerderheid is hier duidelijk over. Zowel de leden van CNV Vakmensen als de leden van FNV stemden tegen het sociaal plan van de directie en OR.

Ledenvergadering te Drachten
Vandaar dat wij een ledenvergadering gepland hebben om met elkaar te bespreken hoe nu verder te gaan. Deze ledenvergadering vindt plaats op
dinsdag 31 augustus 2021, aanvang 16.15 uur,
in Wijkcentrum De Drait, Flevo 190 te Drachten.

We hopen op een grote opkomst. Het gaat echt ergens over deze keer !

Mede namens Masja Zwart, bestuurder FNV Metaal,
Tristan Westra, bestuurder CNV Vakmensen