Onderhandelingsresultaat crisis cao Motorvoertuigen en Tweewielers

Donderdag 19 november hebben wij een resultaat bereikt voor een crisis-cao voor jullie sector. Een resultaat waarin naast een loonsverhoging ook aandacht is voor de oudere werknemer en leerlingen.

Waarom noemen we dit een crisis-cao?
Een deel van de bedrijven in jullie branche wordt hard getroffen door Covid-19. Hierdoor vinden wij het niet verantwoord om te onderhandelen over een volledige cao. Maar geen cao voor het komende jaar was voor ons ook geen optie. Er zijn bedrijven waar het werk gewoon doorgaat of  die zelfs profiteren van deze moeilijke periode en daar moet ook oog voor zijn. Er ligt ook een grote wens om de pilot generatiepact om te zetten naar een structurele afspraak. Voldoende reden om te kijken naar een cao die hier recht aan probeert te doen.

Belangrijkste punten van dit onderhandelingsresultaat

  • Looptijd van 17 maanden, 1 november 2020 tot en met 31 maart 2022.
  • Loon: Per 1 februari 2021 een structurele loonsverhoging van 1% en per 1 januari 2022 een structurele loonsverhoging van 1%. 
    • Een werkgever kan ervoor kiezen om de verhoging per 1 februari uit te stellen naar 1 januari 2022. In ruil daarvoor krijgen werknemers 2 crisis bestrijdingsdagen. Ook de verhoging per 1 januari kan geheel of gedeeltelijk worden uitgesteld naar 1 januari 2023. Ook hiervoor krijgen werknemers maximaal 2 crisis bestrijdingsdagen.
    • Werk je bij een bedrijf dat recht heeft op NOW 2 en NOW 3 en dat ook wordt vastgesteld dan hoeft jouw werkgever de loonsverhoging van 1 februari 2021 niet te betalen. Echter, blijkt dat NOW 2 en/of NOW 3 weer moeten worden terugbetaald door de werkgever dan ontvangen jullie alsnog met terugwerkende kracht de loonsverhoging.
  • Generatiepact wordt een structurele cao-regeling. Per 1 januari 2021 is de regeling weer open.
  • RVU-regeling. Er komt een aparte cao waarin wordt geregeld dat werknemers in bepaalde functies, die drie jaar voor hun AOW zitten,  vervroegd met pensioen kunnen. Deze regeling geldt dan voor aanvragen die in 2021 en 2022 kunnen worden gedaan. Bedoeld voor diegene die uiterlijk 31-12-2025 daadwerkelijk aow krijgen. Welke functies recht krijgen op de regeling wordt later bekend. Hierover komt later meer informatie. Verwachting is dat de eerste aanvragen per 1 juli 2021 kunnen worden toegeken
  • Er een stimuleringsbonus voor werkgevers om 1ste-jaars BBL-leerlingen een leerwerkplek aan te bieden. Wij vinden het belangrijk dat jongeren voor de branche behouden blijven
  • Er bestaat een recht op ADV voor wie fulltime werkt. Deze kan opgenomen worden in hele of halve uren. Jullie werkgever kan ook kiezen voor een andere variant en we weten dat er werkgevers zijn die daar erg creatief mee om kunnen gaan. Nu hebben we afgesproken dat een werkgever alleen in overleg met een ondernemingsraad of vakbonden een andere regeling kan afspreken voor ADV. Hierbij moeten alle medewerkers worden betrokken.

Komende week is er overleg met de caocommissie over de tekst van het onderhandelingsresultaat. Daarna komt er een nieuwsbrief met de volledige tekst van het resultaat en vragen wij jullie ook om te stemmen over dit resultaat.

>> Laat mij hier op Je achterban nu alvast weten hoe jij over dit resultaat denkt! <<

Deel deze nieuwsbrief ook met je collega’s en ook zij kunnen hun reacties en vragen kwijt op Je Achterban.

Henk Trompetter
Delegatielid CNV Vakmensen

Nicole Engmann-van Eijbergen
Bestuurder CNV Vakmensen
M 06 51 60 19 89
E n.engmann-vaneijbergen@cnvvakmensen.nl