Uitspraak Teleperformance inlogtijd = werktijd

De Hoge Raad heeft uitspraak gedaan over de vraag of inlogtijd werktijd is. De uitspraak is in jullie voordeel. Als werkgever eist dat je tien minuten eerder in het contactcenter aanwezig bent om in te loggen, dan moet werkgever die tijd ook betalen. Het vervolg kun je lezen in deze nieuwsbrief.

Wat is aan de hand?

Velen van jullie moeten, als je op kantoor werkt, inloggen op veel programma's voordat je daadwerkelijk kunt gaan werken. Die inlogtijd is gewoon werktijd als werkgever je verplicht om eerder in te gaan loggen om op tijd klaar te zitten. Eerder hadden de rechtbank en het gerechtshof al geoordeeld dat inlogtijd voor werknemers die in een callcenter werken, werktijd is. Teleperformance had cassatie aangevraagd, waarna FNV namens werknemer verweer gevoerd heeft bij de Hoge Raad. Na een voor werknemers positief advies van de advocaat-generaal, heeft de Hoge Raad nu in het voordeel van werknemers beslist.  

We ondersteunen onze leden natuurlijk!

Sinds 2021 maakt CNV zich hard voor om ervoor te zorgen dat alle tijd die jij in opdracht van werkgever aan werk besteedt, betaald wordt. Leden die een claim willen indienen, ondersteunen we met hun claim. Via ons meldpunt kun je je claim indienen en dan kom je op de lijst. Dit geldt alleen voor leden. Meldpunt Callcenters | CNV (dit meldpunt kun je overigens ook voor al je andere problemen, klachten of opmerkingen over werken bij een contactcenter gebruiken).

Leden die al een claim hebben ingediend en voor wie we de termijn gestuit hebben in verband met de verjaring, staan al op de claimlijst. Namens een aantal leden hebben we ook een stuitingsbrief gestuurd aan Teleperformance, zodat hun claim niet verjaart. Als je dat wilt, kun je dat in het meldformulier vermelden. De leden voor wie we al een brief hebben gestuurd, zullen binnenkort bericht van ons krijgen. 

Onze eerste stap is dat we Teleperformance om uitleg hebben gevraagd. Ze gaven aan dat ze verrast waren door de snelle uitspraak en dat ze nu gaan bedenken hoe de nabetaling, voor degenen die recht hebben, gaan regelen. Het is nu nog onduidelijk wie volgens TP recht heeft op nabetalen. Dat gaan we natuurlijk navragen en voor onze leden gaan we hier bovenop zitten. 

Cao

Ook zullen we in de komende cao-onderhandelingen inzetten op betaalde inlogtijden, zowel voor mensen die op kantoor werken, als voor mensen die werken vanaf huis. Als je opdracht krijgt om eerder in te loggen, zodat je op tijd in de lijn kunt zitten voor de klanten, dan vinden wij dat dat ook gewoon betaald moet worden. Voor meer info over de cao kijk hier: Cao Callcenters - Callcenters | CNV.

Bij vragen, mail naar Roderik Mol: r.mol@cnv.nl.

Roderik Mol
Bestuurder CNV
M: 06 20 47 18 90
E: r.mol@cnv.nl