Volgens de vakbonden maakt de werkgever naar buiten toe goede sier met een bonussysteem. Chantal van Binsbergen, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Een bonus klinkt mooi, maar is eenmalig. Het maandsalaris wordt daar niet structureel mee verhoogd en deze bedragen tellen niet mee voor het pensioen van de werknemers. Bovendien wordt alles omtrent deze bonus bepaald door het hoofdkantoor van Hapag-LIoyd in Hamburg. Wij willen een échte, blijvende loonsverhoging.’
Rederij wordt rijk over de rug van werknemers
Asmae Hajjari, bestuurder FNV Havens: ‘In tijden dat het slecht ging met de rederijen hebben we ons terughoudend opgesteld in het maken van afspraken over structurele loonsverhogingen. Nu Hapag-LIoyd exorbitante winsten maakt, is het te schandalig voor woorden dat ze hun werknemers geen loonsverhoging gunnen.’
De winsten van het bedrijf reizen de pan uit. Dankzij de hoge vrachttarieven en de grote vraag naar containers beleeft Hapag-LIoyd gouden tijden. In 2021 was de operationele winst 10 miljard euro, zeven keer zoveel als de winst het jaar ervoor. Maar tijdens de onderhandelingen, die op 17 november 2021 zijn gestart, werd al meteen de toon gezet. Hajjari: ‘Zonder blikken of blozen bood de containerrederij 0% structurele loonsverhoging aan. We hebben hier te maken met Dagobert Duck-taferelen. Zelf extreem veel geld cashen en je hardwerkende werknemers hebben het nakijken. Dan word je rijk over de rug van je eigen werknemers.’
Moderne vormen van verlof
Volgens de vakbonden moeten werknemers het recht krijgen om, ook na corona, thuis te werken en willen ze afspraken maken over verschillende vormen van verlof, onder meer voor geboorteverlof, rouwverlof en mantelzorgtaken.
Regelingen voor oudere werknemers
De bonden willen ten slotte een invulling geven aan wat in het pensioenakkoord is afgesproken. Oudere medewerkers moeten drie jaar voor de AOW-leeftijd de keuze kunnen maken om te stoppen met werken of om in deeltijd te gaan werken.
Over Hapag-Lloyd
Bij Hapag-Lloyd werken in Nederland ruim 300 mensen. De containerrederij is wereldwijd actief en behoort tot de top vijf van de wereld.